De beste tips voor blog design.

In dit artikel

Elke marketeer zal je vertellen dat inhoud het vitale aspect is van elke digitale marketingstrategie. Content marketing vergroot de merkbekendheid, helpt bij het opbouwen van loyaliteit, vertrouwen en autoriteit, jaagt verkeer aan, helpt je te scoren op de resultatenpagina’s van zoekmachines, verhoogt de betrokkenheid en nog veel meer. Goede inhoud, evergreen of niet, is dus essentieel. Maar wat ook belangrijk is, is dat het gepresenteerd wordt op een manier die de kwaliteit en de boodschap ervan aanvult, en erop voortbouwt. Kortom, het heeft een perfecte blogpost lay-out nodig.

Pas de juiste koppenstructuur toe

Er zijn twee belangrijke redenen waarom je ervoor wilt zorgen dat je je koppen goed hebt.

De eerste is de leesbaarheid. Koppen en subkoppen zijn een van de elementen van tekstarchitectuur die de tekst leesbaarder en gemakkelijker te consumeren maken. Dit is van vitaal belang voor langere berichten. Je hoeft niet per se alle beschikbare koptypen te gebruiken, maar het is aan te raden om in ieder geval tot H3 of H4 te gaan. Kopjeshiërarchie helpt je lezers je tekst beter te scannen en ervoor te zorgen dat er geen vitale informatie, idee of concept wordt gemist of overgeslagen. Controleer regelmatig je leesbaarheidsscore en ga na hoe koppen je tekst helpen beter te lezen.

De andere reden is dat koppen (of H-tags) heel belangrijk zijn voor SEO. Met koppen geef je Google en andere zoekmachines een signaal waar je inhoud over gaat. Dit helpt bij het indexeren en vergroot je kansen op een goede ranking. En als je je trefwoorden in je subkoppen plaatst, des te beter.

Het ontwerp van de website moet het gebruik van verschillende subkoppen mogelijk maken. Tegenwoordig laten de meeste WordPress thema’s het volledige scala aan H-tags toe. Zorg ervoor dat je ze hiërarchisch gebruikt en pas gezond verstand toe. Gebruik geen grote tags voor smallere ideeën. Begin breed en versmal dan, van H1 naar H3 of H4.

Multimedia slim gebruiken

Multimedia (afbeeldingen, video, audio) is een belangrijk element van de lay-out van een blogbericht. Niemand gebruikt tekst alleen – dit zijn niet de begindagen van www toen we weinig opties tot onze beschikking hadden. Tekst wordt meestal gecombineerd met afbeeldingen, soms met video’s. Maar hoe je die weergeeft is wat een goede opmaak van een minder goede scheidt.

Natuurlijk kun je gewoon een of twee afbeeldingen in het midden van je tekst plaatsen. Maar tegenwoordig hebben we zoveel meer tot onze beschikking. We hebben innovatieve manieren om multimedia weer te geven, zoals carrousels, geanimeerde beeldsliders, interactieve galerijen enzovoort. Je kunt bijvoorbeeld een verdeelde showcase carrousel gebruiken die woorden en afbeeldingen combineert. Of je kunt je afbeeldingen weergeven in een aantrekkelijke kaartenschuiver die ze stapelt als een interactief kaartspel.

Hetzelfde geldt voor video’s. Video’s voegen dynamiek toe aan je berichten en maken ze boeiender, plus ze kunnen geweldig zijn voor linkbuilding en SEO. Je kunt een video van YouTube insluiten of, als je een eigen kanaal hebt, je laatste uploads direct op je pagina weergeven.

Een goede vuistregel is om niet te overdrijven met multimedia. Als je meer afbeeldingen dan tekst hebt, is dat geen goede lay-out. Het is onoverzichtelijk en moeilijk te ontleden. Probeer een perfecte balans te vinden waarbij de afbeeldingen de tekst aanvullen en niet overschaduwen.

De beste tips voor blog design

Gebruik uitgelichte afbeeldingen

Eens bekend als post thumbnails, zijn uitgelichte afbeeldingen de standaard functie van WordPress sinds versie 2.9. Een uitgelichte afbeelding is in feite de hoofdafbeelding van een bericht. De grootte en de precieze plaats ervan worden bepaald door het thema dat je gebruikt, maar in de meeste gevallen is het een grote afbeelding die bovenaan het bericht staat. De uitgelichte afbeelding illustreert het bericht en helpt de toon en sfeer ervan te bepalen.

Je kunt de uitgelichte afbeelding verbergen voor geselecteerde berichten, als dat voor jou zinvol is. Over het algemeen is het echter aan te bevelen om ze te gebruiken, omdat een blogbericht zonder uitgelichte afbeelding eruitziet alsof het iets mist. Het ziet er onvolledig, kaal en droog uit.

Merk op dat de uitgelichte afbeelding ook dient als thumbnail voor je bericht in lijsten en galerijen, dus houd daar rekening mee als je er een kiest voor je bericht.

Volg de richtlijnen voor toegankelijkheid

Toegankelijkheid is iets dat geldt voor de hele website, niet alleen voor de afzonderlijke berichten. Toegankelijkheid betekent een ontwerp dat ervoor zorgt dat ook gebruikers met een handicap toegang hebben tot de inhoud. Dat kunnen visuele, auditieve, cognitieve, neurologische en andere handicaps zijn. Een van de belangrijkste elementen van ontwerpen voor gehandicapten is ervoor zorgen dat je inhoud toegankelijk is voor elektronische lezers en andere hulpmiddelen die je berichten ontleden en de gebruikers dan vertellen waar ze over gaan. Koppen zijn hier essentieel, evenals duidelijk gemarkeerde links, alt attributen voor afbeeldingen, enzovoort. Goed contrast is ook van vitaal belang.

Experimenteer met kolommen

De meeste blogberichten die we tegenkomen gebruiken slechts één kolom voor de tekst. Dat is prima, en het is waarschijnlijk de beste, eenvoudigste en schoonste manier om tekstuele inhoud weer te geven. Maar soms kan een bericht baat hebben bij twee of zelfs meer kolommen. Het kan het een krantachtig gevoel geven en een interessante visuele touch toevoegen.

Dit soort lay-out is echter niet geschikt voor zomaar een blog. Het kan perfect zijn voor blogs over literatuur, film- en muziekrecensies, filosofie, wetenschap, enz. Het is waarschijnlijk niet het beste idee voor bijvoorbeeld voedselblogs.

Iets anders wat je kunt overwegen is een smal raster. In plaats van je tekst bij de randen van het scherm te hebben, kun je marges toevoegen of een smal raster toepassen om je inhoud naar het midden van de pagina te centreren, waardoor de lay-out er elegant uitziet met een enkele kolom.

Overweeg Passepartout en Boxed Layouts

Veel WordPress thema’s hebben de mogelijkheid om een rand, passepartout genaamd, rond je inhoud te plaatsen, langs de randen van de pagina. Een passepartout is een term uit de kunst en de lijstenmakerij – het is de rand die het schilderij scheidt van de lijst. In WordPress kun je er textuur of kleur aan toevoegen, je kunt de breedte aanpassen, enzovoort. Dit soort opmaak geeft je berichten een elegant en verfijnd tintje. Nogmaals, net als meerkolomsindelingen is het niet voor zomaar een blog en elke niche. Hij is perfect voor creatief schrijven, proza, filosofie, psychologie, kunstkritiek enzovoort. Ook lifestyle, mode, binnenhuisarchitectuur en woonblogs kunnen er goed mee uit de voeten.

Een soortgelijke lay-out die je kunt overwegen is de boxed layout. Die voegt opvulling toe rond de pagina, zodat die er als een doos uitziet. Deze “doos” blijft hetzelfde, ongeacht de schermgrootte, in tegenstelling tot de volledige breedte lay-outs die zich aanpassen aan de schermgrootte en altijd van de ene rand naar de andere gaan.

Vermijd rommel

Een goede lay-out is die welke de eigenlijke inhoud niet in de weg zit. Experimenteren is prima, maar terwijl meerdere kolommen de pagina niet onoverzichtelijk maken, doen elementen als te veel advertenties, zijbalken, te grote menu’s en popups dat wel.

Een zijbalk kan een geweldig navigatiehulpmiddel zijn, maar alleen als het goed wordt gedaan. Een te grote zijbalk, met te veel widgets erin en te opzichtig is niet goed voor je UX en voor het algemene uiterlijk van je berichten. Als je de zijbalk gebruikt, plaats er dan alleen het noodzakelijke in. Je kunt er een berichtenarchief aan toevoegen als je veel berichten hebt en als je zeker weet dat je daar een publiek voor hebt. Gerelateerde berichten zijn ook prima, en sociale links ook. Zaken als links naar de Over en Contact pagina horen daar echter niet thuis – die horen in de voettekst.

Maak tenslotte gebruik van de kracht van negatieve ruimte. Niet elke centimeter van je pagina hoeft gevuld te zijn met iets. Negatieve of lege ruimte is de beste vriend van een ontwerper, omdat het de layout ademend en licht maakt, en de bezoeker korte perioden van rust geeft.

Kies de typografie verstandig

Elke doorgewinterde ontwerper zal je vertellen dat lettertypen even belangrijk zijn als de tekst zelf. Typografie communiceert veel alleen al door de manier waarop het is vormgegeven. Verschillende lettertypen brengen verschillende gevoelens over en scheppen verschillende sferen, en kunnen daarom niet klakkeloos worden gebruikt.

Het kiezen van de juiste typografie verdient evenveel tijd en aandacht als elk ander aspect van de opmaak van je bericht. Natuurlijk worden de lettertypen die je gebruikt voor titels, ondertitels, paragrafen en andere tekst ingesteld in de globale opties. Ze kunnen ook per pagina of bericht worden ingesteld, maar het is niet aan te raden om in verschillende berichten verschillende typografie te gebruiken. Onthoud dat consistentie de sleutel is. De algemene vuistregel zegt dat je niet meer dan twee of drie verschillende lettertypen moet gebruiken. Ook moet je typografie in aanmerking komen op alle apparaten, van het kleinste tot het grootste.

Experimenteren met typografie, zoals grote of te grote lettertypen, kan waarde toevoegen aan je website, maar het kan hem ook schaden, als het niet met mate wordt toegepast. Voor de meeste blogs kun je je waarschijnlijk het beste houden aan de klassieke UX-aanbevelingen (matiging, leesbaarheid, schone lettertypen).

Wees slim met navigatie

Tegenwoordig is er geen gebrek aan creatieve oplossingen voor navigatie. We hebben megamenu’s (let op: deze zijn over het algemeen niet geschikt voor blogs, maar voor grote eCommerce websites en tijdschriften), fullscreen menu’s, interactieve zijbalken, sticky sidebars en wat al niet meer. Het gaat erom de navigatie strak en gestroomlijnd te houden, en het intuïtieve karakter van de UX te behouden. Als een element van de navigatie dat verstoort, als het te luid is, te opdringerig en de aandacht steelt, is het geen goed element en moet het vermeden worden.

Aan de andere kant kun je de navigatie niet minimaliseren. Mensen moeten weten waar ze bepaalde pagina’s en bepaalde inhoud kunnen vinden. Voor blogs met veel berichten is het van vitaal belang ze een duidelijke manier te geven om bij het archief te komen. Daarvoor moet je je WordPress taxonomieën op orde hebben – zowel categorieën, als tags. Je kunt het archief sorteren op categorieën en dan een archiefwidget of lijst in de zijbalk plaatsen.

Naar het archief kan ook gelinkt worden in de header of in de footer, als je de voorkeur geeft aan minimalistische lay-outs. Een sticky header menu kan een goede oplossing zijn als je lange berichten hebt en je ervoor wilt zorgen dat je belangrijkste links gemakkelijk toegankelijk zijn. Als je van plan bent langere berichten te plaatsen, overweeg dan om een “Terug naar boven”-knop toe te voegen aan je layout.

Conclusie over de beste tips voor blog design

Dus, op basis van de tips die we vandaag met je gedeeld hebben, zijn er een paar belangrijke aandachtspunten als het gaat om de perfecte indeling van blogberichten:

  • Minder is meer als het gaat om pagina-elementen.
  • Strakke structuur en opbouw zijn essentieel.
  • Een fijne verhouding met ‘Witte Ruimte’ leest prettig.
  • Afbeeldingen en video’s – absoluut ja, maar met mate.

Je ziet dat het echt is zoals met alles in het leven. Als je eenmaal een goede maat hebt gevonden, valt alles op zijn plaats en begint de lay-out van je pagina voor je te werken, lokt hij de bezoekers en houdt hij ze langer op je pagina’s. Om die goede maat te bereiken, volg je de richtlijnen die we in dit artikel hebben uiteengezet, en dan moet het helemaal goed komen.

Heb je hier toch nog wat hulp bij nodig? Neem dan gerust even contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek hierover.

In dit artikel
Contact info
Heb je vragen, wil je een vrijblijvende offerte of wil je gewoon even sparren? Bel dan met Kevin.