De juiste zoekwoorden vinden.

In dit artikel

De juiste zoekwoorden vinden met deze kort handleiding

Veel do’s plus 6 absolute don’ts

SEO (zoekmachineoptimalisatie) bestaat voornamelijk uit het technisch op orde hebben van je website en kiezen voor een goede hostingpartij. Toch wordt bij ‘SEO’ vooral aan het kiezen van de juiste zoekwoorden gedacht. Het is een beetje kip-ei-verhaal: met zoekwoorden alleen haal je niet het beste uit je website. Maar andersom geldt het ook: perfecte SEO-teksten scoren minder wanneer je website technisch ondermaats presteert. En dan is er ook nog zoiets als linkbuilding. Een totaalpakketje dus, dat SEO! In dit blog neem ik je mee naar alles wat je wilt weten over het kiezen van de juiste zoekwoorden.

Waarom zou je een zoekwoordenonderzoek doen?

Zoekmachines willen gebruikers de meest relevante resultaten bieden op een zoekopdrachten. Een webpagina met de juiste zoekwoorden heeft een betere kans om hoger in de zoekresultaten te scoren. Om te weten waar jouw doelgroep op zoekt, is een goed zoekwoordenonderzoek een belangrijke eerste stap bij het kiezen van de juiste zoekwoorden. De uitkomst kan namelijk heel verrassend zijn.

De juiste zoekwoorden vinden whiteboard plaatje met tekst

Starten met een zoekwoordenonderzoek

Een goede lijst met zoekwoorden helpt je om potentiële klanten beter te begrijpen, om een optimale sitestructuur te creëren en een effectieve SEO-strategie te ontwikkelen. De lijst kun je gebruiken voor het maken van Ads, blogs, landingspagina’s en social-mediaberichten.

Er zijn genoeg handige tools die je helpen om de juiste zoekwoorden te verzamelen. Google Search Console is een van de bekendste. Net als veel andere tools worden breed allerlei relevante zoekwoorden weergegeven. Daarna is het zaak de juiste eruit te filteren. Maar hoe weet je nu of je goed zit met je zoekwoorden?

It’s all-in the mind

Zoekwoorden hebben alles te maken met hoe jouw doelgroep denkt, wat ze bezighoudt, waar ze een oplossing voor zoeken en hoe ze dat doen. Een zoekwoordenonderzoek is dus gericht op de behoefte van de klant. Niet op het product. Freddy Heineken zei het al: ‘Ik verkoop geen bier, ik verkoop warmte’. Het analyseren van zoektermen maakt het mogelijk om potentiële klanten beter te begrijpen. Ook Google vindt dit superbelangrijk. ‘Intentie’ is key.

Een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in:

  • De interesses van de doelgroep (gebruikersintentie)
  • Zoekwoorden met een hoog, gemiddeld en laag zoekvolume
  • Zoektermen die de concurrentie gebruikt
  • Trendwoorden (Ook handig voor je Google Ads)

Hoe gebruik je zoekwoorden in de tekst?

Sinds de Google-update BERT is het niet langer nodig om zoekwoorden exact over te nemen zoals bezoekers ze gebruiken. Teksten met tenenkrommende zinnen omdat een zoekopdracht nu eenmaal zo ingegeven wordt, dat hoeft niet meer. Zoekwoordenstrategie anno nu gaat veel meer over het verzamelen van woorden waarmee content gemaakt kan worden die aansluit op de bedoeling van de gebruiker.

Zoekmachines zijn inmiddels zo slim dat ze juist rekening houden met synoniemen en woorden die dicht bij de betekenis van je zoekterm liggen. Door synoniemen toe te voegen en woorden met een omschrijving te verduidelijken is het voor bezoekers en Google duidelijk dat de hele pagina over het onderwerp gaat. Dit wordt semantische SEO genoemd.

Zoekwoordentool

Zoekwoorden vinden via een tool als Google Search gaat erg simpel. Je geeft een woord in waarvan je denkt dat het voor je kan werken, en de tool geeft je het zoekvolume per maand en suggesties voor vergelijkbare zoekopdrachten. Voor elk trefwoord genereert de tool een lijst met vergelijkbare zoekopdrachten, relevante zinnen en suggesties voor zoekmachines. Bovendien geeft het hun zoekvolume aan en de kosten per klik, mocht je op het zoekwoord willen adverteren. Bij het invoeren van een trefwoord in Google Trends zie je ook trendwoorden en hun populariteit.

Trefwoord kiezen op basis van zoekvolume

Trefwoorden met een hoog zoekvolume zijn populaire zoekopdrachten. Handig om ze te kennen en te gebruiken, maar over het algemeen heb je daarmee ook veel concurrentie te pakken. Je kunt ze het best combineren met zoekwoorden met een middelmatig volume. Het geeft je de mogelijkheid bezoekers meer informatie te bieden.

Trefwoorden met een laag zoekvolume hoef je zeker niet links te laten liggen. Mensen zoeken weliswaar minder vaak op dergelijke woorden, maar het kan zijn dat je er goede long-tail zoekwoorden tussen vindt. En dan zijn er nog niche-trefwoorden. Deze hebben een extreem laag zoekvolume dat dicht bij nul ligt. Weinig bezoekers dus. Maar zit je in een extreme niche, dan kun je er toch het juiste, gerichte publiek mee bereiken.

De juiste zoekwoorden vinden SEO plaatje met tekst wolken

Hebben geografische zoektermen nog zin?

Geografische zoektermen bestaan uit een zoekwoord of zoekterm inclusief de vermelding van een plaatsnaam. Bijvoorbeeld: ‘restaurant (plus plaats)’ of ‘nieuwe tafel kopen (plus plaats)’. Heeft het nog zin om plaatsnamen in de zoekterm mee te nemen? Tenslotte biedt Google ook automatisch geografische zoekresultaten aan. Het antwoord is: ja. Juist omdat Google kijkt naar de locatie van waaruit de zoekopdracht komt, kan het zin hebben om een plaatsnaam aan de zoekterm toe te voegen. Dit maakt het makkelijker om gevonden te worden door mensen die buiten de eigen regio een product of dienst zoeken. Maak voor geografische zoektermen wel aparte landingspagina’s.

Op zoek naar zoekwoorden en zoektermen? Vermijd deze veelvoorkomende fouten

  1. De zoekintentie niet helder hebben. Maak voor elke zoekintentie een aparte pagina. Bedenk dus vooraf goed wat de motivatie van de gebruiker is. Wil deze iets kopen? Zich laten informeren of zich bijvoorbeeld laten inspireren of snel een video kunnen kijken? ‘Een fiets kopen’ en ‘een fiets bestellen’, kun je prima op één pagina kwijt. Dit geldt niet voor ‘mooiste fietstassen’ en ‘goedkope fietsaccessoires’. Wel kun je wat zoekwoorden opnemen die verwijzen naar landingspagina’s die specifiek over het genoemde onderwerp of product gaan.
  2. Geen onderzoek uitvoeren: Ga niet alleen voor de voor de hand liggende zoekwoorden. Een zoekwoordenonderzoek geeft je waardevolle inzichten welke zoekwoorden je doelgroep daadwerkelijk gebruikt. Vergeet ook niet om te kijken waar de concurrentie op scoort en kies voldoende synoniemen.
  3. URL’s maken die niet bij het zoekwoord passen. Google (en bezoekers) vinden het belangrijk dat URL’s direct duidelijkheid geven waar de pagina over gaat. Google weegt voor de SEO-ranking ook het bouncepercentage mee. Die schiet de lucht in wanneer bezoekers op basis van de URL een andere pagina-inhoud verwachten en daardoor direct weer wegklikken.
  4. Alleen zoekwoorden met een hoog of laag volume gebruiken. Met het kiezen van alleen maar goed scorende zoekwoorden heb je veel last van concurrentie. Kies je voor zeldzame zoekwoorden dan heb je weinig concurrentie, maar ook weinig bezoekers. En weinig bezoekers, dat is niet voordelig voor je algemene ranking.
  5. Keyword stuffing. We weten het onderhand wel: te veel zoekwoorden toevoegen is super jaren 90. Een zoekwoord of zoekterm maximaal 3% van de content laten uitmaken is een mooi streven. Kies voor de rest voor synoniemen of omschrijvingen.  
  6. Niet bijsturen. SEO is een dynamisch en continu proces. Bekijk regelmatig hoe je zoekwoorden het doen, en stuur waar nodig bij. Dit kan door het kiezen van nieuwe zoekwoorden, maar het kan ook nodig zijn om de pagina-inhoud of de URL te veranderen.

Conclusie

Een zoekwoordenonderzoek helpt je om de intentie van gebruikers beter te begrijpen. Wanneer je dit in beeld hebt, is dit waardevolle informatie om content SEO te optimaliseren. Dit draagt bij aan meer bezoekers en – wanneer je de juiste zoekwoorden kiest– aan meer succes van de website.

Contact info

Heb je vragen, wil je een vrijblijvende offerte of wil je gewoon even sparren? Bel dan met Kevin.