Heeft organische strategie (SEO) nog kans van slagen?

door | 31 aug, 2020 | Online Marketing Algemeen, SEO

(JA! Verklappen we vast)

Wereldwijd worden elk etmaal zo’n 5 miljard zoekopdrachten ingevoerd. Elke 24 uur zijn daar zo’n 4 miljard wereldburgers verantwoordelijk voor. De helft daarvan is op zoek naar een product of dienst dat online te koop is. Deze zoektocht levert Google en andere ontwikkelaars van zoekmachines veel geld op. Niet in de laatste plaats door advertentie-inkomsten. Ads are big business. Wat betekent dit voor de gratis zoekresultaten?

Inmiddels antwoorden zoekmachines op vrijwel elke zoekterm met een top ranking die bestaat uit advertenties. Hierdoor lijkt het of SEO (zoekmachine optimalisatie) ondergeschikt raakt. Wanneer de inzet op het speelveld bestaat uit scoren met gratis zoekresultaten (SEO) versus scoren met behulp van een marketingbudget (SEA) zal SEO haar inzet sterker moeten verdedigen. Hierover gaat dit blog. We doorlopen daarbij de volgende vragen – en geven uiteraard wat antwoorden:

  1. Waarom toont de SERP zoveel advertenties?
  2. Waarom klikken we eigenlijk massaal op advertenties?
  3. Heeft een organische strategie nog kans van slagen? (JA! Verkappen we vast)
  4. Hoe ziet de toekomst van SEO eruit?

Waarom toont de SERP zoveel advertenties?

SERP is de afkorting van Search Engine Results Page. Het is de benaming voor de pagina waarop zoekmachines hun voorstel aanbieden na het intoetsen van een zoekterm. Het zal je niet ontgaan zijn dat anno nu zo goed als elke SERP start met advertenties. Pas daarna komen de organische resultaten. De verklaring ligt voor de hand: Google, maar ook Microsoft (Bing), Yahoo! en andere spelers verdienen aan advertenties. Google heeft (niet in Nederland) zelfs al een paar test gedaan met het tonen van alleen maar advertenties in de app Google Assistant. Hoewel het om een test gaat geeft het een denkrichting aan. Wordt het daarmee bedrijven in de toekomst onmogelijk gemaakt om via de organische weg, dus zonder betaalde campagnes, renderende online marketing te bedrijven? Daar ziet het voor nu nog niet naar uit. Wel zal de kijkrichting van de SEO-specialist mee moeten veranderen.

Maar laten we eerst eens kijken waarom we zo massaal op advertenties klikken.

Waarom klikken we massaal op advertenties?

Duik je ook het liefst weg wanneer er in de winkelstraat een enquêteur of verkoper jouw kant op kijkt? Daarin ben je niet de enige. Vreemd genoeg vertonen we heel ander gedrag bij online marketing. Recent onderzoek van het Duitse SISTRIX toonde aan dat na het intoetsen van een zoekopdracht 30% van de bezoekers op de nummer 1 positie drukt. De tweede positie mag rekenen op 15 kliks en de nummer drie wordt door 11 procent van de bezoekers aangeklikt. Dit gebeurt zonder er bewust acht te slaan of het om een betaalde of organische positie gaat. Hierin zit dus geen verschil. Maar wat zorgt ervoor dat bezoekers bereid zijn op advertenties te blijven klikken? Zelfs nu we weten dat de eerste posities alleen nog uit advertenties bestaan?

Zes marketing verleidingstechnieken

Deze bereidheid wordt verklaard vanuit de psychologie. In 1945, ver voor de invloed van online-marketing, deed Robert Beno Cialdini, hoogleraar psychologie en marketing, een inmiddels bekend onderzoek. De uitslag daarvan is nog altijd geldend. Ons klikgedrag heeft te maken met zes marketing-verleidingstechnieken die Cialdini heeft blootgelegd. Deze zijn: wederkerigheid, commitment en consistentie, sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit en schaarste. Kort door de bocht: Wanneer de positie autoriteit uitstraalt (top ranking) en de eerste indruk (de meta discription) aardig bij de zoekterm past, dan ben je al een heel eind. Zeker wanneer daar ook nog schaarste (een actie, aanbieding of een wat dwingende call to action als ‘lees snel verder’) aan wordt toegevoegd.

Heeft een organische strategie nog kans van slagen?

De organische strategie, het met optimalisatie realiseren van een natuurlijk verkregen, gratis goede vindbaarheid, is een langer af te leggen weg dan SEA. Met Search Engine Marketing, het inkopen van advertentieruimte in de SERP alleen, ben je er echter niet. Wat de bezoeker na de klik te zien krijgt moet aansluiten op de verwachtingen. Feit is: SEA en SEO hebben elkaar nodig.

Bounce rate

Autoriteit alleen is altijd onvoldoende om bezoekers te enthousiasmeren of te verleiden. Anders gezegd: een toppositie betekent niet automatisch een topscore. Hiervoor moet de bezoeker o.a. het prettige gevoel ervaren de vraag overeenkomt met wat de aanbieder belooft (Cialdini’s consistentie en sympathie). Of iemand op een website blijft of wegklikt wordt weergegeven in de bounce rate. De individuele invloed op bounce rates is niet zo groot, maar als veel meer bezoekers dit doen, weet het bedrijf dat er iets niet in orde is met de betreffende pagina of website. Deze is dan niet interessant, snel, aansprekend of bijvoorbeeld toegankelijk genoeg.

De zwakste schakel

De zwakte van advertenties vormt kansen voor bedrijven die via organische vindbaarheid een goede positie willen bereiken. Ads die top ranking in de SERP innemen zijn niet meer weg te denken. Maar het is nog altijd de menselijke lezer die bepaalt of en website of pagina interessant genoeg is. De bezoeker wil een passend antwoord op de zoekvraag. Ook als dit betekent dat deze zich door een groeiend aantal advertenties moet worstelen om tot het gezochte antwoord of aanbod te komen. Een eerste klik is goud waard. Om de werkelijke waarde te bepalen moet deze worden afgezet tegen de bounce rate. Feit is: SEA en SEO hebben elkaar nodig.

Hoe ziet de toekomst van SEO eruit?

SEO zal moeilijker, veeleisender en complex worden. De vraag: ‘Wat wil mijn doelgroep van mijn website’ zal nog een flink verder opschuiven richting: ‘Wat wil Google van mijn website?’ Dit is vooralsnog geen reden tot paniek. Wanneer je als bedrijf in staat bent om met een sterke, aansprekende website en online marketing bezoekers de juiste ervaring te bieden, valt er ook via de organische weg nog veel te bereiken.

Wil je eens met ons sparren over de beste online-marketingstrategie voor jouw bedrijf? We’re just a call away!

Meer artikelen van onze blog