Het grote effect van microcontent

door | 12 okt, 2020 | Online Marketing Algemeen, Online Onderzoeken

Waarom communiceren met weinig woorden zo lekker weghapt

Paradox. Met ruim 1000 woorden ga ik in dit blog dieper in op de voordelen van microcontent, ook wel ‘snackcontent’ genoemd. Het ligt voor de hand om bij snackcontent een parallel te trekken met de toch wat mindere verantwoorde kwaliteit van fastfood. Maar daarmee zouden we de kleine krachtpatsers binnen de contentmarketing tekortdoen. Sterker, microcontent marketing is meer en meer een must. Serveer er dus gerust wat meer van. In dit blog leer je aan de hand van 6 stappen meer over het grote effect van microcontent.

1. Wat is microcontent?

Online marketing is dynamisch. En dat heeft alles te maken met het snel wisselende interessegebied van de consument. Onder invloed van de enorme stroom aan informatie die we dagelijks online krijgen aangeboden, heeft de consument in razend tempo het consumeerpatroon aangepast. We lezen minder en consumeren meer. Microcontent (oké, ik noem het nog maar een keer: snack-content) sluit aan op snel informatie scannen. Microcontent is zoveel mogelijk vertellen met zo min mogelijk woorden. Met als doel het aangaan of het versterken van het merk en de relatie met de doelgroep, en het uitlokken van een actie. Bijvoorbeeld het delen van de content, contact opnemen of op een leesmeer- of bestelbutton drukken. Voorbeelden van snackcontent zijn: animaties, foto’s met korte tekst, filmpjes, teasers en quotes. Maar ook gif’s en memes vliegen de online wereld over als veel gedeelde, hapklare communicatiebrokje.

2. De voordelen van microcontent

Microcontent is relatief snel te maken en online te zetten. Het levert een visuele en speelse bijdrage aan de informatieverspreiding rondom jouw bedrijf, dienst of product. Door korte en lange content af te wisselen ontstaat een aangenaam ritme. Ook omdat de te snacken content anders van toon is dan bijvoorbeeld blogs en andere informatieve inhoud. En last but not least; microcontent is cross-mediaal inzetbaar en laat zich via social mediakanalen makkelijk delen.

3. Pas op voor deze microcontent fouten

Microcontent wordt ingezet om snel een gevoel of uiting over te brengen, maar is daarbij altijd ondersteunend aan de bredere inhoud. Met alleen maar ingekorte informatie communiceren, schiet je het doel voorbij. Goede microcontent deel je voor korte duur, maar heeft een langdurig effect. En de allerbeste ‘snacken’ als een klein cadeautje. Dit bereik je met originaliteit en goed nadenken over de behoefte van de doelgroep. Voorbeeld? Grote kans dat theeliefhebbers afhaken bij een merk dat vertelt over ‘blaadjes in een buideltje’, maar het water vast aan de kook brengen voor een merk dat ‘genieten van een rustig theemoment’ weet over te brengen. Geen theeliefhebber? Ook van de social mediapost van je favoriete influencer valt veel te leren. Influencers zijn de koningen en koninginnen van de microcontent. Geen wonder, want ze opereren op social media. En laat dat nu net de plaats zijn waar micro content is ontstaan. Het is de term die de korte inhoud op sociale media omschrijft.

4. Kort en bondig

Snackbare inhoud het plaatsen van zo compact mogelijke content, met als doel het bereiken van een zo groot mogelijke impact. Je valt direct met de deur in huis, want de ruimte is beperkt. De content is binnen luttele seconden te snacken en lokt een reactie of handeling uit. De korte inhoud ondersteunt doordacht het merk. Of het nu gaat om een grappig filmpje, originele fashion beelden, een scherpe quote of snel gemonteerde visuals, de beste microcontent blijft uit de buurt van mainstream. Voor goede korte inhoud is het noodzakelijk om te kijken naar het grote geheel. Waar sta je als merk of onderneming voor? Welke online-strategie is uitgezet en hoe kun je daar met ‘verantwoorde snacks’ op aansluiten?

5. Microcontent geschikt voor websites

Korte en bondige inhoud is niet alleen geschikt voor social-mediakanalen. Ook op je website kun je met het delen van kleine inhoud, groot resultaat behalen. Wil je de kracht van microcontent toepassen binnen je website dan, kun je werken met:

  • Pop-ups

En dan bedoelen we geen saai vlak met de tekst ‘meld u hier aan voor onze nieuwsbrief, seminar of accepteer onze cookies’. Oké, we hebben allemaal geleerd dat je pop-ups inzet voor een ‘call to action’. Maar waarom niet eens kiezen voor een klein visueel cadeautje in de vorm van een begroeting, een mooie foto met een inspirerende quote of een ‘sneak preview’ op nieuwe collectie?

  • Visuele content

Laat de spraak van beeld voor je werken. Niets ‘snackt’ zo fijn weg als een of meerde mooie foto’s. En het mooie is: je hebt ook binnen de webomgeving de technologie aan jouw kant. Werk met een slideshow op de homepage en voorzie de foto’s van een sterke quote, een inspirerend citaat of prikkelende teaser. Wees daarbij origineel en uniek. De quotes van bekende helden kennen we nu wel. Denk vanuit je eigen visie en spreek van daaruit tot de doelgroep. Filmpjes werken ook. Houd ook deze kort en zorg ervoor dat de visual smaakt naar meer. Schenk bijvoorbeeld een feelgood momentje, zorg voor nieuwe impressie die nieuwsgierig maakt of kies voor onverwacht contrast.

  • Infographics

Een infographic is een informatieve afbeelding met een klein beetje tekst. De infographic kan worden samengesteld uit afbeeldingen, grafieken en/of illustraties. Meestal kies je voor een infographic om wat taaie stof verteerbaarder te maken. Kijk voor een voorbeeld op mijn blog Waarom video-marketing loont.

6. Zo pas je micro content marketing succesvol toe op social media

  • We microsnacken het meest op mobiele apparatuur. Eerste vereiste is dus dat je website voor mobiele apparatuur geoptimaliseerd is.
  • ‘Kort en compact’ vraag om creativiteit en diversiteit. Schrappen dus. Maar ook een beetje durven. Keer op keer hetzelfde delen vermoeit zelfs de meest loyale doelgroep.
  • Denk na over de aansluiting die jouw doelgroep zoekt. Is het humor, is het inspiratie, informatie of bijvoorbeeld een inzicht?
  • Voeg een call-to-action toe.
  • Ga voor kwaliteit. Als de inhoud niet bevalt, snackt de doelgroep in ‘a split second’ verder.

Vind je dit nu allemaal veel te ingewikkeld, maar wil je wél graag aansluiten op het snackgedrag van jouw doelgroep? Bij Dubbel & Dwars begeleiden we je graag in het proces van ‘online zijn’ naar ‘zichtbaar online zijn’.

Meer artikelen van onze blog