Het nut van webanalyses door Google Analytics

dubbel-en-dwars-online-oplossingen-google-analytics-webanalyse-blog

Het nut van webanalyses door Google Analytics

Wat zijn webanalyses nou precies?

Het draait allemaal om de gegevens die u kunt verzamelen van uw site, waarmee u inzicht verkrijgt in uw bedrijf. Er bestaan allerlei tools voor webanalyses, elk met verschillende toepassingen. Webanalyses voorzien u van allerlei gegevens. Belangrijke termen hierbij zijn waarden, dimensies en conversies!

Waarden

Dat is in feite alles wat te tellen is, zoals het aantal unieke bezoekers, of hoe lang een bezoeker op uw site blijft. Als u iets verkoopt op uw website, kunt u bijhouden hoeveel geld u verdient of hoeveel producten u verkoopt. Als uw doel is dat mensen de informatie op uw website lezen, kunt u bijhouden hoe vaak iemand een blogpost heeft bekeken of hoe lang de bezoeker heeft gekeken.
Zulke gegevens worden waarden genoemd. Waarden zijn te analyseren met zogenaamde dimensies, weer een ander type gegevens.

Wat kan ik daar dan mee?

Nou, u kunt webanalysetools gebruiken om meer te weten te komen over de bezoekers van uw site. U kunt van alles bedenken over wat u wil dat bezoekers doen; bijvoorbeeld dat ze een order plaatsen, een routebeschrijving naar uw winkel bekijken of een contactformulier invullen.

Deze handelingen noemen we conversies. Uw conversiepercentage is het percentage van succesvolle conversies, dus gewenste acties van mensen, binnen het totaal aantal bezoekers van uw website. Webanalysetools kunnen u laten zien of de hoogte van uw conversiepercentage bepaald wordt door, waar bezoekers vandaan komen, of ze eerder op uw site zijn geweest, of zelfs of het type apparaat waarmee ze online zijn, invloed heeft. Als u weet dat uw site goed werkt op bepaalde apparaten, bijvoorbeeld een desktop computer, maar niet op andere apparaten zoals smartphone of tablet, dan is het handig deze verbeterpunten op te merken. We hadden het dus over de ‘waarden’ van conversies of conversiepercentages en vervolgens willen we deze gegevens specificeren per gebruikt apparaat.

Dimensies

De apparaatgegevens die we verzamelen, worden een ‘dimensie’ genoemd. Met een dimensie kunt u eigenlijk elk gegevenstype dat u wilt bijhouden, onder woorden brengen. Dimensies omvatten zaken als het apparaattype, welke browsers bezoekers gebruiken, de geografische locatie en nog veel meer. Door alle waarden onder de loep te nemen aan de hand van dimensies, kunt u antwoorden vinden op hele specifieke vragen, zoals op welke apparaten doen de meeste mensen een conversie, dus een gewenste handeling op mijn website. Dat is maar één voorbeeld van de vragen die u kunt beantwoorden met webanalyses.

Nog 1 voorbeeld dan. Wilt u weten op welk tijdstip uw website het drukst bezocht is? Neem uw bezoekerswaarde en deel deze in op de dimensie ‘uur van de dag’. Of misschien wilt u weten welke marketingcampagnes, de grootste verkoop opleveren? Neem dan uw conversiewaarde en deel deze in volgens een campagnedimensie.

Hoe werkt het voor mij?

De analyse kan pas beginnen wanneer er een speciale Google Analytics code is geïntegreerd op de pagina’s van de website. Deze is zo aan te passen dat precies dat wordt bijgehouden wat voor uw bedrijf en doelen belangrijk is. Dubbel & Dwars Online Oplossingen kan dit allemaal voor uw bijhouden. Meten is tenslotte weten! We laten zien of bezoekers conversies uitvoeren, die bijdragen aan uw doelen, en hoe u kunt achterhalen welk soort bezoeker, u de beste resultaten oplevert. Bovendien gaan we kijken hoe u analyses kunt gebruiken, voor het meten en verbeteren van uw betaalde (SEA) en organische zoekmachinecampagnes (Gratis zoekresultaten – SEO). Dit brengen we samen in een helder en overzichtelijk rapport wat helemaal op maat is voor u. Uiteraard betekent onze samenwerking ook dat we advies geven om uw website nog aantrekkelijker te maken voor uw bezoekers en uw gewenste resultaat!

Bron: Google

Kevin de Widt
info@dubbelendwarsonline.nl

Trotse Eigenaar | (Management) Spreker | Passie voor Techniek & Klanten! Ondernemend baasje, altijd online op zoek naar nieuwe mogelijkheden en kansen, barst van energie, stiekem één van de Tweakers Geeks, zit thuis moeilijk stil, is voorzitter van de badmintonvereniging, lid van een carnavalsvereniging én voetbalt graag in zijn vrije tijd.