Inbound marketing voor kleine bedrijven.

In dit artikel

Vraag jij je af hoe je als ondernemer met een beperkt marketingbudget boven jouw concurrenten kunt uitstijgen? Het antwoord ligt bij inbound marketing. In dit blog lees je wat inbound marketing is, en hoe je met klantbeleving het verschil kunt maken.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een online-marketingstrategie. De term is bedacht door de Amerikaanse ontwikkelaars van marketingsoftware Hubspot. Anders dan je tussen je concurrenten te mengen met opdringerige reclameboodschappen, spreek je met inbound marketing consumenten aan met het bieden van boeiende, informatieve en relevante content. Je richt je met deze marketingstrategie op bezoekers die al naar jouw product of dienst op zoek zijn. Dit doe je door je eigen website te optimaliseren, met e-mailmarketing en door actief te zijn op social media.  

Het verschil tussen outbound en inbound marketing

Online marketing kent logischerwijs een minder lange geschiedenis dan offline marketing. In de beginjaren van internet waren websites een ondersteunende factor van traditionele outbound marketinginstrumenten zoals adverteren en acquisitie plegen. Nu online mainstream is geworden vraagt dit ook om een ander marketingstrategie. Mensen zijn zich inmiddels voor outbound marketing gaan afschermen. Niemand wordt nog blij van telefonerende verkopers. Stickers op de brievenbus houden folders en huis-aan-huis-reclamekrantjes buiten de deur en films en series streamen is o.a. een hit vanwege het ontbreken van reclame. Consumenten willen vooral waardevolle informatie, en gaan daar zelf online naar op zoek. Dit is precies waar inbound marketing op aansluit.

Attract, engage en delight

Hubspot noemt inbound marketing zowel strategisch als menselijk, omdat je conversie-verhogend werkt met het bieden van een meerwaarde. Het draait allemaal om het bieden van een optimale online bezoekerservaring. De bezoeker staat centraal volgens het principe: ‘attract, engage en delight’. De gedachte is dat, wanneer bezoekers jouw website en aanbod écht onderscheidend vinden, ze hun enthousiasme met anderen delen. Daarmee bouw je aan een sterke klantrelatie en gelijktijdig aan een groeiende groep bezoekers die klanten kunnen worden. Gratis te downloaden e-papers, hoogwaardige blogcontent en informatieve video’s zijn middelen die binnen inbound marketing worden ingezet. Maar ook een technisch optimale website met een aansprekend webdesign zijn belangrijk voor een optimale klantbeleving.

De weg naar meer bezoekers op je website

Inbound marketing is een online-marketingstrategie die begint met weten wie de doelgroep is, wat deze zoekt, en wat deze van jou als aanbieder verwacht. Heb je dit duidelijk, dan wordt de communicatie hierop afgestemd met de inzet van:

  • Content. Het creëren van waardevolle content is het hart van inbound marketing.
  • SEO. Zoekmachineoptimalisatie maakt het potentiële geïnteresseerden makkelijker om je website te vinden.
  • Social media. Social-mediakanalen zijn perfect om een bredere groep geïnteresseerden voor je te winnen.

De juiste content-mix voor een optimale klantbeleving

Waar je bij outbound marketing zou kiezen voor het promoten van je merk, kies je bij inbound marketing voor het promoten van je expertise. Niet door letterlijk te communiceren hoe geweldig je bent, maar door dit te bewijzen met – wederom – waardevolle content. De middelen die je kunt inzetten zijn daarbij gelijk als bij elke andere vorm van online-marketing. Ontwikkel hiervoor een contentstrategie en zet je content in als cadeautjes.

  • Video’s. Kies voor instructievideo’s waarmee je klanten leert hoe ze een product kunnen gebruiken. Je kunt een korte training aanbieden of verschillende mogelijkheden bespreken om een bepaald probleem op te lossen.
  • Blogs. Blogs zijn een geweldig instrument om bezoekers relevante informatie te bieden. Plaats regelmatig nieuwe blogs en zorg ervoor dat bezoekers meerdere blogs per pagina krijgen aangeboden. Dit geeft een signaal af op een site te zijn belandt van een betrokken en goed geïnformeerde partij. Bezoekers die regelmatig terugkeren om je blogs te lezen, zijn ook de bezoekers die bereid zijn een aankoop te doen als de tijd daar rijp voor is.
  • Social-mediaberichten. Social-mediaberichten nodigen uit om te delen of mensen te taggen. Met een interessant social-mediabericht trek je mensen naar je website en vergroot je gelijktijdig de groep potentieel geïnteresseerden.
  • E-mailmarketing. Met het versturen van nieuwsbrieven blijf je in contact met trouwe bezoekers en optioneel geïnteresseerden. Met programma’s die je aan je website kunt toevoegen is het maken en versturen van nieuwsbrieven ook voor freelancers en kleinere ondernemingen eenvoudig uit te voeren. Vergeet bij het samenstellen van nieuwsbrieven de outbound-strategie. Bij inbound gaan je nieuwsbrieven niet over producten, maar over oplossingen.

Google Mijn Bedrijf

Ben je op zoek naar een zo groot mogelijk online bereik tegen minimale kosten, dan kun je veel hebben aan Google Mijn Bedrijf. Mijn Bedrijf kunnen kleine bedrijven met een regiofunctie zonder meerkosten hun online vindbaarheid vergroten. Het is een extra mogelijkheid om direct boven in de SERP je bedrijf te promoten en met potentiële klanten te communiceren. Mensen kunnen zich direct met je in verbinding stellen of een review achterlaten, waar je als beheerder op kunt reageren. De ‘achterkant’ van de tool geeft inzicht in het aantal bezoekers en het percentage dat vanuit Google Mijn Bedrijf contact met je heeft opgenomen of de website heeft bezocht. Door Google Mijn Bedrijf slim in te zetten heb je een tool die kosteloos je online zichtbaarheid vergroot.

Conclusie

Het grote verschil tussen inbound en outbound marketing is de klantbenadering. Bij inbound marketing help je bezoekers die actief op zoek zijn naar producten of diensten uit jouw branche bij het vinden van de juiste oplossing. De marketingstrategie is erop gericht succes te behalen met het bieden van een optimale onlineklantbeleving. In plaats van een traditioneel outbound-strategie te volgen, ontwikkel je een strategie die erop gericht is bezoekers naar je website te trekken. Enthousiaste bezoekers dienen als ambassadeur voor nieuwe enthousiaste bezoekers. Wat je hiervoor nodig hebt is inzicht in wie je klanten zijn en wat ze drijft. Een geoptimaliseerde website, hoogwaardige content en een contentstrategie die zorgt voor voldoende online activiteiten.

Wil je met ons verder praten over hoe inbound marketing ook voor jou kan werken? Maak dan vrijblijvend een afspraak door te bellen of door ons een WhatsApp-berichtje of een e-mail te sturen.

Contact info

Heb je vragen, wil je een vrijblijvende offerte of wil je gewoon even sparren? Bel dan met Kevin.