Laadtijd is geld en dit is hoe dat komt
De uitdrukking tijd is geld, kennen we allemaal wel. Binnen online marketing en retail marketing geldt vooral: (laad)tijd is geld. Dit blog gaan we in op de vraag waarom een laadtijd van een website zo belangrijk, hoe je de websitesnelheid kunt verbeteren en hoe het komt dat een trage laadtijd je geld kost.
Waarom een trage laadtijd je geld kost
Laadtijd wordt ook wel omschreven als de website performance, de site-performance en de site speed. Allemaal gaan ze over hetzelfde, namelijk het meten en sneller maken van de laadsnelheid. Performance en pagespeed – met andere woorden een snelle laadtijd – weegt erg zwaar mee voor een hoge positie in de Google ranking. Trage websites worden door de crawlers (stukjes software die het www afzoeken op zoek naar informatie) van zoekmachines vermeden. Je kunt wel raden wat dit doet met de ranking van websites die niet kunnen voldoen aan de eis op een snelle laadtijd.
De laadsnelheid van een website, staat dus in directe verbinding met zichtbaarheid. Wie voldoende of meer online bezoekers wil aantrekken, kan het zich niet veroorloven om géén snelle website te hebben. (Laad)tijd gaat direct over inkomsten. En dus geld.
We zijn inmiddels allemaal gewend geraakt aan een snelle informatievoorziening. Daarnaast is er dankzij een overweldigend online aanbod, altijd wel een andere aanbieder te vinden. Dit betekent dat bezoekers direct op zoek gaan (wegklikken) wanneer het te lang duurt voor er een pagina wordt geladen.
Een grote speler, namelijk Amazon[eB1] , heeft berekend dat het ze een slordige 1,6 miljard aan omzet zou kosten, wanneer de laadsnelheid van een pagina met 1 seconde daalt. Een andere grote: Pinterest, zag een verkeerstoename van 15% nadat het ze gelukt was de paginasnelheid met 40% verkorten. Speed performance, met andere woorden: een snelle, gemiddelde of trage laadsnelheid, staat onlosmakelijk in verband met verkeer en daarmee omzet.
Google kiest voor websites die snel laden
Het kunnen aanbieden van pagina’s die foutloos en snel laden, is een hele strikte voorwaarde vanuit Google. Sterker, wanneer je website niet binnen twee seconden weet te laden, is Google eigenlijk niet geïnteresseerd. Google beperkt dan onder andere het aantal crawlers dat langskomt. Het gevolg daarvan is onherroepelijk en lagere ranking. En dat betekent weer dat je website alleen nog vindbaar is via andere kanalen dan via de Google zoekfunctie. Bijvoorbeeld omdat je via social media naar je website verwijst, of omdat bezoekers direct naar je website gaan omdat ze het adres kennen.
Google is een kampioen in het bijstellen van de voorwaarden waaraan een website moet kunnen voldoen. Zo’n bijstelling noemen we een update. De vele updates maken het noodzakelijk om regelmatig de performance van je website te controleren. Een website laten maken en onderhouden is dus nooit een eenmalig proces, maar een continu proces van bijsturen en optimaliseren.
Website laadsnelheid meten
Google stelt dat de snelheid van laden belangrijk is voor de gebruiksvriendelijkheid van een website. Maar het bedrijf heeft er zelf ook belang bij. ‘Snel met het juiste antwoord komen’ is immers de core business van een zoekmachine. Een belangrijke update met betrekking tot laadsnelheid was de Page Experience Update in mei 2021. Sindsdien is de snelheid van laden nog meer van invloed op de Google ranking. Wanneer je wilt weten of je website nog aan de Google laadsnelheid-eisen voldoet, zijn er online de nodige tools beschikbaar. Je vult de domeinnaam in, en de tool hoest vervolgens de laadsnelheid op. Google geeft zelf ook inzicht in de laadsnelheid van je website via Google Analytics.
Hoe wordt de laadsnelheid van een websitepagina gemeten?
De snelheid van een website wordt bepaald aan de hand van een aantal criteria:
FCP (First Contentful Paint): hierbij wordt gemeten hoelang het duurt voor de eerste tekst of afbeelding geladen is.
FID (First Input Delay): hierbij wordt gemeten wat de tijd is tussen actie en reactie. Bijvoorbeeld de laadsnelheid van een tweed pagina na het klikken op een button. Deze waarde geeft dus aan hoe snel de gebruiker voor het eerst met de pagina kan communiceren tijdens het laadproces.
LCP (Largest Contentful Paint): hierbij wordt gemeten hoelang het duurt voor en belangrijkste/zwaarste element geladen is. Bijvoorbeeld een grote afbeelding of een video.
CLS (Cumulative Layout Shift): De CLS-waarde geeft aan stabiel de pagina is tijdens het laden. Het is voor gebruikers namelijk erg vervelend wanneer ze een button zien, erop klikken, maar ergens anders of nergens uitkomen, omdat de button tijdens het laden is versprongen.
De performance van een website verbeteren, Laadtijd is geld
Wanneer een website niet meer voldoet aan de huidige performance-eisen, of wanneer je te maken hebt met veel online concurrentie, is het belangrijk om speed performance een hoge prioriteit te geven. Laat je hiervoor een nieuwe website bouwen, dan wordt direct alles op het gebied van technisch en visueel webdesign aangepakt. Voor een goede ranking en tevreden bezoekers, moeten veel puzzelstukjes op de juiste manier samenkomen. Een herontwerp zorgt hiervoor. Alle verbeterde prestaties samen, zorgen voor een hogere positie in de ranglijst.
Bricks Builder: WP-website met supersnelle laadtijd
Brick Builder is een tool waarmee je wél alle voordelen van WordPress hebt, maar niet vastzit aan een trage builder. Alle overbodige code achterwege. Dit zorgt voor zuivere code en voor mindere code. Minder regels code zorgen voor snelle laadtijden, eenvoudige indexering en betere algemene performance.
Met Bricks Builder is het mogelijk een snelle, toekomstbestendig website te bouwen, die aan alle eisen voldoet om hoog te scoren in de Google ranking. Zowel de front-end en back-end van de website worden lichtgewicht opgebouwd. De voordelen van een Bricks Builder website zijn erg aantrekkelijk. Naast een supersnelle laadtijd (95+ Google Pagespeed score is geen uitzondering) zijn er geen beperkingen van een thema, heeft de website een schone code en zijn latere uitbreidingen geen probleem. Uiteraard is Bricks Builder ook volledig responsive voor mobiel gebruik.
Wij bouwen jouw super snelle website met Bricks. Bricks kent daarbij helemaal geen affiliate programma dus we zijn enkel en alleen zo enthousiast hierover omdat het zo goed werkt in de praktijk!
[eB1]Bron: How One Second Could Cost Amazon $1.6 Billion In Sales (fastcompany.com)