Online marketing trends 2021.

In dit artikel

Zo voldoe je optimaal aan de verwachtingen van Google

Thuisblijven en thuiswerken hebben dit jaar voor een verschuiving in online consumentengedrag gezorgd. Verschillende onderzoeken, waaronder die van Media Marketing Sciences, wezen in het voorjaar al uit dat de corona-crisis ervoor heeft gezorgd dat we meer online zijn via de smartphone. Verschuivingen zorgen ervoor dat de online marketing strategie moet worden bijgeschaafd. En dan is er nog Google zelf. Die onverstoorbaar SEO-criteria heeft vastlegt voor wie aankomend jaar een hoge ranking wil realiseren. Deze 7 online marketing trends 2021 zijn daarom niet te missen:

1. Inspelen op veranderd online gedrag

Dat mobile devices vaste devices inhalen wat gebruik betreft, was al bekend. De afgelopen ‘we-moeten-thuisblijven-maanden’, heeft online aanwezigheid via tablets en smartphones alleen maar verder omhoog gestuwd. En dat betekent: werk aan de winkel voor wie wil kunnen inspelen op veranderd online gedrag. Smartphone gebruik nodigt uit tot het inspreken van zoektermen in plaats van deze in te typen. Hierdoor worden andere zoekwoorden belangrijk. Onder het kopje ‘voice search ‘ga ik hier nog wat verder op in.

2. Mobile beschikbaarheid

Mobiele beschikbaarheid is nauwelijks nog als trend te bestempelen. Maar wel belangrijk genoeg om te blijven benadrukken. Wil je profiteren van de explosieve toename in zoeken, klikken, liken, linken en kopen via de smartphone? Dan is de eerste logische stap dat je website mobile friendly is. Google is daar duidelijk in. Technische websiteoptimalisatie en content optimalisatie (SEO), herhaalde passende activiteit op social media en het vergaren van backlinks, worden gezien als bevestiging van autoriteit. Dé mix voor een hogere ranking.

3. Ervaring van gebruikers wordt belangrijker

Google bepaalt de SERP – de volgorde waarin zoekresultaten getoond worden -met behulp van algoritmen. Meer dan 200 factoren worden hiervoor bliksemsnel afgevinkt. Naast technische optimalisatie zijn criteria goede, relevante inhoud. Ook backlinks en interne links worden als plus genoteerd. Google ziet deze als teken dat de betreffende pagina kennelijk interessant is voor gebruikers. Dit geldt ook voor eerlijk verkregen recensies door échte gebruikers. Google wil relevante websites kunnen bieden na een zoekvraag. Daarbij wegen gebruikerservaringen sterk mee. Deze trend wordt in 2021 belangrijk.

4. Snel, sneller, snelst

Als test voor websitebeheerders en online marketeers werd begin 2019 een ‘speed rapport’ toegevoegd aan het Google Search Console. In 2021 is deze functionaliteit test-af en wordt deze rapportage standaard. Google geeft aan alleen te kijken naar de inhoud boven de paginavouw. Dus zonder dat gebruikers scrollen. Gemeten wordt niet alleen op laadsnelheid wanneer een site wordt opgeroepen. Ook de tijd dat een gebruiker voor het eerst een actie uitvoert op de website wordt gemeten. Google gaat ervan uit dat deze tijd iets zegt over gebruiksgemak: ‘Kan ik al ergens op klikken, of is de pagina nog aan het laden?’

5. Voice Search Optimalisatie

Een van de gevolgen van meer mobiel gebruik is het ingeven van gesproken zoektermen. Getypte zoekopdrachten en gesproken zoekopdrachten verschillen van elkaar. Gesproken zoekopdrachten zijn vaak langer dan ingetoetste zoektermen. Ook worden ze vaker als vraag gesteld en gaat het vaker om een zoekvraag rondom een geografische locaties. Stel, iemand uit Breda wil meer weten over webdesign. Grote kans dat op de pc of laptop de zoekvraag luidt: ‘webdesign Breda’. Via voice search zijn mensen geneigd iets te vragen als: ‘Wat is een goed bureau voor webdesign in Breda?’

Je zou kunnen zeggen dat spraakopdrachten natuurlijker zijn. Daarnaast worden zoekopdrachten op mobile devices anders beoordeeld. Zoekmachines schatten de kans hoger in dat je onderweg bent wanneer je mobiel zoekt en bieden op mobile devices meer regionale aanbieders aan.

Samengevat heeft de grote toename van voice search twee belangrijke consequenties voor online marketing strategie:

  • Deed je tot nu toe nog weinig met Google Regionaal, zet deze stap dan op de to-do-list voor 2021.
  • Het aanpassen van content op natuurlijk spraakgebruik. Hoe kun je content optimaleren voor Voice Search? Dit kan o.a. door meer gebruik te maken van opsomtekens, bullet points en vraagstellingen.

6. Get real en houd het eerlijk

Wat niet alleen Google wil, maar ook bezoekers, is echte informatie uit bronnen die autoriteit uitstralen. Dit is een van de redenen waarop influencer marketing booming is. Al zit daar ook een keerzijde aan. Wanneer de influencer uit de gratie raakt, zakt jouw merkwaarde mee. We kunnen ons allemaal 2020-voorbeelden voor de geest halen van merken die de stekker uit commerciële campagnes trokken vanwege uitspraken van publieke figuren. Loopt alles gesmeerd, dan helpen backlinks via het platform van een influencer bij het opbouwen van autoriteit. Nadeel: Influencer marketing is vooral weggelegd voor bedrijven met ruimere budgetten. Maar laat je dat niet stoppen. Er is niets op tegen om in 2021 je eigen influencer te worden.

Hoe zorg je ervoor dat Google je als autoriteit gaat zien?

  • Linkbuilding. Oké dat was ook de reden om te kiezen voor influencers. Wanneer je veel links weet te verzamelen vanaf geloofwaardige sites, is Google bereidt jouw website ook als geloofwaardig te zien. Hoe doe je dat zonder VIP aan je zijde? Vraag tevreden klanten reviews achter te laten. En meld je aan bij Google Mijn Bedrijf wanneer je dit nog niet gedaan hebt. Hierop wordt het gebruikers erg makkelijk gemaakt je bedrijf te beoordelen.
  • Wees actief. Hoe vaker crawlers nieuwe pagina’s op je site ontdekken, hoe beter. Mits, daar is hij weer: de content hoogwaardig is. Dit geldt ook voor activiteiten op social media.
  • Vertel een eerlijk verhaal. De tijd van rijtjes zoekwoorden opnoemen is passé. Bezoekers en algoritmen zijn anno 2021 heel goed in staat om door trucjes heen te prikken. En dat is logisch. Zou je zelf iemand met trics als aansprekend en autoritair beschouwen? Precies! Magicians daargelaten natuurlijk.
  • Zorg ervoor dat je bezoekers meerwaarde geeft. Hou ze op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen binnen jouw branche of bedrijf. Geef sneak previews over nieuwe collecties. Ga eens wat dieper in thema’s die spelen in jouw branche. Of nog beter: op de problemen van jouw doelgroep waar jij een oplossing voor hebt.

7. Video-inhoud

Niet langer een trend, maar here to stay. Ook in 2021 is video-inhoud niet te missen als essentieel onderdeel van seo-optimalisatie. Video’s zijn een extra mogelijkheid om klanten en prospects nuttige en hoogwaardige content te bieden. Google hecht daarom veel waarde aan het plaatsen video’s. Heeft een pagina een video met de juiste omschrijving (Google kijkt geen plaatjes of video’s maar leest code) dan is de kans groot dat deze in de SERP worden weergegeven. Niet alleen video’s toevoegen aan een webpagina of blogpagina is een goed idee. Ook het starten van een YouTube-kanaal, inmiddels de één na grootste zoekmachine, is het onderzoeken waard.

Doe jij al mee aan de online marketing trends voor 2021?

Trends en Google updates zorgen ervoor dat SEO-optimalisatie dynamisch blijft. Wil je geen kansen missen en behoort het online uitstralen van jouw autoriteit tot je goede voornemens van 2021? Neem dan eens contact met ons op. Dubbel & Dwars helpt graag bij het verwezenlijken van online marketing ambities!

Contact info

Heb je vragen, wil je een vrijblijvende offerte of wil je gewoon even sparren? Bel dan met Kevin.