Regionale online marketing via Google.

In dit artikel

Waarom je niet om GMB heen kunt

De meeste ondernemers die we bij Dubbel & Dwars spreken weten dat het voor een goede online vindbaarheid SEO belangrijk is. Dat de eerste posities in de SERP vaak Google Ads zijn, daar kunnen we ook niet meer omheen. Net als dat je je online positie vergroot (of verhoogd, het is maar hoe je het wil noemen) door actief te zijn op social media. Wat in mijn ogen nog te vaak wordt vergeten is de vierde mogelijkheid. In dit blog lees je meer waarom je als bedrijf dat inzet op regionale marketing niet om Google Mijn Bedrijf heen kunt.

Waarom is GMB/Google Regionaal belangrijk voor regionale marketing?

Google is een zoekmachine. En net als jij en ik willen ze het beste zijn in wat ze doen. Een zoekmachine heeft als core business zo snel en zo volledig mogelijk met een antwoord te komen bij een zoekvraag. Google verwerkt elke maand zo rond de 167 miljard zoekopdrachten. Om zo snel mogelijk met een relevant antwoord te komen, verzamelt Google continu data. Alles wat online ingegeven en waarop wordt geklikt, maar ook het IP-adres, de apparaat gegevens en de locatie waar het apparaat zicht bevindt, wordt verzameld en bewaard. Dat Google weet vanaf welde geografische locatie je zoekopdracht komt, zorgt ervoor dat je aanbieders in de SERP te zien krijgt die je op korte afstand kunt bereiken. Regionale aanbieders dus.

Je kunt je afvragen waarom Google, wanneer de zoeklocatie meetelt, je als lokale aanbieder niet automatisch boven in de SERP te zien bent. Why bother taking the extra mile? Dit heeft alles te maken met de complexiteit van zoekmachine optimalisatie. Hoe zit dat?

Goede redenen om een hogere lokale ranking te willen

Google Mijn Bedrijf bestaat al sinds 2014. Waarom is het dan nu ineens een tool die je niet mag missen? De manier waarop mensen zoeken en wat ze verwachten uit de zoekresultaten verandert. Informatie moet niet alleen sneller toegankelijk zijn, ook de relevantie is belangrijk. Even wat cijfers: Meer dan de helft (52%) van alle wereldwijde zoekopdrachten wordt ingegeven op mobile devices. 34% van de lokale zoekopdrachten die worden ingegeven op mobile devices resulteren in een bezoekje aan de locatie. (bron: HubSpot). Er is dus een redelijk grote kans om met regionale marketing resultaat te behalen.

Zichtbaarheid leidt tot activiteit

Aangenomen je hebt een geweldig bedrijf, mooie producten of een goede dienst. Aan je service schort het ook niet. Kortom, je bedrijf mag er zijn. Google en de hele wereld (of in dit geval de regio waarin je actief bent) mag dit weten. Een hogere ranking begint met website optimalisatie. Aangevuld met online activiteiten zoals je social media posts, Google Ads en Google Mijn Bedrijf, vergroot je de zichtbaarheid van je bedrijf. Meer zichtbaarheid leidt tot meer activiteit. En meer activiteit niet alleen tot meer omzet, maar ook tot verhoging van… jawel, activiteit. Deze vast gesloten cirkel leidt tot een hogere ranking.

Waarom lokale SEO anders is

Regionale marketing heeft een belangrijke functie binnen zoekmachine optimalisatie (link https://www.dubbelendwarsonline.nl/seo-google/). Het algoritme van Google kijkt niet alleen naar de locatie en de relevantie. Kwaliteit, expertise en de mate van activiteit tellen zwaar. Optimalisatie, en dat over de hele linie, is de sleutel tot een hogere ranking.

Maakt dit lokale SEO anders?

Het antwoord is ja. Lokale en nationale zoekresultaten worden op andere wijze door het algoritme geëvalueerd en gewaardeerd. Google wil gebruikers in staat te stellen een professional te vinden in een specifiek geografisch gebied. Het algoritme zorgt ervoor dat bedrijven die hun online regionale marketing hebben geoptimaliseerd een streepje voor hebben. De technische optimalisatie even buiten beschouwing gelaten, (Google wil graag snelle websites aanbieden die ook op een mobieltje snel laden) doen bedrijven die bezoekers in Google Maps een route kunnen aanbieden het beter. Met ‘Google Mijn Bedrijf’ is dit standaard geregeld. Een ander optimalisatiepunt is interactie. GMB voorziet hierin. Bezoekers kunnen snel een recensie plaatsen, een vraag stellen of contact opnemen. En dan zijn er nog de lokale backlinks die hoger gewaardeerd worden dan nationale of internationale backlinks.

De voordelen van Google Mijn Bedrijf

  • GMB is interessant voor bedrijven met een fysiek bezoekadres.
  • Meer dan de helft van de zoekopdrachten zijn lokaal.
  • Meer dan 1/3 van de bezoekers bezoekt daadwerkelijk het bedrijf of neemt contact op.
  • Je bedrijf staat op vaste devices niet in de SERP maar overzichtelijk aan de rechterkant van de pagina. Op mobile devices boven de SERP.
  • Je verhoogt je online aanwezigheid.
  • Bezoekers kunnen direct contact opnemen en een online routebeschrijving opvragen.
  • Google Mijn Bedrijf (GMB) is gratis.

Gratis een groter regionaal bereik

Google Mijn Bedrijf is gratis. Maar laten we eerlijk zijn, er bestaat niet zoiets als a free ride. Voor jou als ondernemer is Google Mijn Bedrijf gratis te gebruiken. Het levert je een hogere ranking op en meer bezoekers. In ruil daarvoor gebruikt Google data om haar eigen core business te verbeteren. Voor alsnog geen reden om dit belangrijke instrument binnen jouw regionale marketing links te laten liggen.

Geïnteresseerd in het verbeteren van uw rang in lokale Google-zoekopdrachten? Meer over Google Mijn Bedrijf en wij je kunnen helpen om deze effectief in te zetten binnen jouw regionale online marketingstrategie lees je hier.

Contact info

Heb je vragen, wil je een vrijblijvende offerte of wil je gewoon even sparren? Bel dan met Kevin.