SEO-basisbegrippen: wat zijn long tail-zoekwoorden?

“Als je wilt dat jouw (blog) berichten goed scoren in Google en andere zoekmachines, is nu overal het advies dat je moet schrijven over long tail-zoekwoorden”. Je hebt waarschijnlijk dit algemene SEO-advies eerder gezien. Maar wat bedoelen we met long tail-zoekwoorden? En waarom zou je over hen schrijven? Hier zullen we uitleggen wat long tail-zoekwoorden zijn en hoe ze je kunnen helpen om hiermee hoog in Google te komen. Inclusief voorbeelden!

Wat zijn long tail-zoekwoorden?

In SEO maken we onderscheid tussen hoofd zoekwoorden / keywords en long tail zoekwoorden. Een long tail-trefwoord is specifieker dan een hoofd zoekwoord en meestal bestaat het uit meer woorden, maar niet noodzakelijkerwijs uit woorden. Het hoofd zoekwoord is een algemene term waar veel mensen over schrijven. Een trefwoord wat je kan zien als long tail is een specifieker onderwerp of een subonderwerp van de hoofdterm. Gewoonlijk maken minder mensen content over dit onderwerp.

Hoe helpen ze je te goed te ranken (scoren) in Google?

Het idee is vrij eenvoudig. Zoals hierboven vermeld, is er minder inhoud op het web over zoekwoorden met een lange omschrijving, omdat er minder mensen over hebben geschreven. Minder inhoud betekent minder concurrentie! Omdat de concurrentie niet zo fel is, is het gemakkelijker om andere webpagina’s te verslaan met inhoud over lange zoekwoorden in zoekmachines.

Bovendien zou je kunnen ontdekken dat het gemakkelijker is om een ​​specifieke zoekactie met long tail-zoekwoorden te targeten. Zoekintentie is het waarom achter een zoekopdracht: wil iemand gewoon informatie of is hij / zij op zoek naar iets specifieks om te kopen?

Voorbeeld van een long tail-sleutelwoord

Laten we een voorbeeld bekijken. Een voorbeeld van een zoekwoord of sleutelzin is [educatieve boeken voor kinderen]. Er zijn veel boekverkopers, uitgevers en bloggers die over educatieve boeken schrijven. Als je net met je website begint, is het vrijwel onmogelijk om deze term te gebruiken. Je zou moeten concurreren met Bol.com, Amazon, Barnes en Nobles en dergelijke.

Wat je moet proberen, is je richten op een niche (subgroep) voor je blog of je winkel. Het vinden van een niche betekent gericht zijn op een zeer specifieke groep mensen. Je kan dit doen door zeer specifieke inhoud te maken: inhoud over long tail zoekwoorden! Een voorbeeld van een lang sleutelwoord kan zijn: [educatieve boeken voor autistische tieners]. Als je inhoud van hoge kwaliteit schrijft over een dergelijk gespecialiseerd onderwerp, kun je de competitie verslaan op dit long tail zoekwoord. Als je je richt op zoekers die deze boeken willen kopen, kan je die term opnemen en je inhoud toespitsen op het beantwoorden van deze zoekopdracht. Misschien kan je ook focussen op een lokale zoekopdracht: [waar educatieve boeken voor autistische tieners in Vancouver te koop zijn] .

Lange termijn strategie

Je denkt misschien: “Maar ik wil juist ranken in de zoekmachines op het hoofdwoord / keyword. Want die krijgt heel veel verkeer!” Dat klopt inderdaad. Maar als je op pagina 10 rangschikt op dat ene keyword, dan krijg je alsnog geen bezoekers daarvan. Het kan dus wel verkeer genereren, maar geen kwalitatieve bezoekers die worden geconverteerd in verkopen of vragen (contact). Dus we adviseren om te beginnen met de minder competitieve, long tail-zoekwoorden. Wanneer je verschillende artikelen over gerelateerde long tail-zoekwoorden hebt geschreven en je daar autoriteit voor begint op te bouwen, kan je streven naar een term die dichter bij het hoofd keyword in de buurt komt.

Laten we teruggaan naar het voorbeeld van [educatieve boeken voor autistische tieners]. Je zou ook kunnen schrijven over [educatieve boeken voor autistische kleuters], [prentenboeken voor autistische kinderen] en [verhalen voorlezen voor je autistische kind]. Op deze manier komt Google erachter dat je behoorlijk wat gespecialiseerde inhoud over dit onderwerp hebt.

Als je al deze kennis bundelt in bijvoorbeeld één artikel (Ook wel ‘Cornerstone’ artikel genoemd), [educatieve boeken voor autistische kinderen] en je ervoor zorgt dat je vanuit al je long tail-artikelen linkt naar dit hoofdartikel, vergroot je je kans op een goede ranking voor het hoofdartikel.

Als dit werkt, kun je beginnen met het schrijven van hoogwaardige inhoud over andere soorten educatieve boeken voor kinderen. Langzaam maar zeker kom je dichter bij de hoofdtermen. We noemen dit een ‘Cornerstone-strategie’.

Meer conversies, yes!

Minder concurrentie is niet het enige voordeel van het schrijven over long tail-zoekwoorden. Als je je op een niche richt, zullen je bezoekers zich gemakkelijker omzetten in klanten, nieuwsbriefabonnees of wat je ook maar wilt bereiken, vooral als je je specifiek richt op hun zoekactie. Laten we zeggen dat je bezoekers op zoek zijn naar een heel specifiek type boek. Als ze op jouw site terechtkomen, gespecialiseerd in precies dat soort boeken, zullen ze waarschijnlijk de boeken vinden en kopen waarnaar ze op zoek zijn. Nog een reden om je te concentreren op de long tail zoekwoorden!

Previous

Next