Technische SEO / On-Page SEO

Technische SEO / On-Page SEO

Technische SEO zijn zaken die voor iedereen met wat website kennis direct goed op te pakken zijn. Gewoon even een praktisch toepasbare top 10 dus:

1. Gebruik SEO vriendelijke URL’s

Google heeft aangegeven dat de eerste 3 tot 5 woorden in een URL zwaarder mee gaan wegen in de ranking. Maak je URL’s dus kort en krachtig! Neem je zoekwoord ook zover mogelijk vooraan op in de URL en voorkom ‘lelijke’ en te lange URL’s.

Een voorbeeld:

Lelijke URL: www.dubbelendwarsonline.nl/p2569874-5689

Lange URL: www.dubbelendwarsonline.nl/8/6/17/cat=SEO/on-page-seo-dit-moet-je-doen-in-2017

2. Begin je ‘Title Tag’ met je keyword / zoekterm.

De title tag is de belangrijkste SEO factor. Hoe verder vooraan het keyword staat, des te hoger zal de zoemachinerobot dit waarderen.

3. Schrijf goede titels en maak optimaal gebruik van de kracht van copywriting. 

Ik maak zelf graag gebruik van titels in de vorm van: ‘’Top XX, de beste XXX’’. Wat je wilt is dat je titel opvalt t.o.v. de concurrentie. De bedoeling is om je titels niet te lang te maken en zorg daarom er ook voor dat je Yoast SEO hebt geïnstalleerd voor feedback.

4. Zorg dat je Title een <h1> tag is.

De H1 tag is de belangrijkste “Headline tag”. De meeste CMS’en (Zoals WordPress) maken de titel van je blog post automatisch de H1 tag. Sommige thema’s kunnen dit overschrijven, check dit dus ook altijd even.

5. Spring eruit met Multimedia.

Spetterende foto’s, video’s en vooral infographics zorgen voor een forse verlaging van de ‘bounce rate’ en verhogen de tijd die (be)zoekers doorbrengen op je website. Dit zijn 2 cruciale Google rank factoren.

6. Gebruik ook zeker relevantie subkoppen (Headings 2, 3 en 4)

Laat je zoekwoord ook terugkomen in minimaal in H2. Dit wordt ook weer meegewogen in de waardering van je pagina / post.

7. Gebruik je zoekwoord in de eerste 100 woorden.

Het klinkt heel vanzelfsprekend maar veel mensen beginnen een post met een intro waarbij het zoekwoord pas te laat aan de beurt komt. Google leest dit het liefst zo vroeg mogelijk zodat het daarna snapt dat de rest hier ook over gaat.

8. Zorg dat je website een Responsive Design heeft.

Google is in 2015 begonnen met het bestraffen van websites die niet mobiel vriendelijk zijn. Naar verwachting zal dit in de toekomst alleen maar harder afgestraft worden voor je algehele waardering. Veel top WordPress thema’s hebben de optie voor een Responsive Design. Als je het hebt, probeer er dan ook voor te optimaliseren. Via bijvoorbeeld de sneltoets F12 open je in Chrome het ontwikkellaarsscherm. Daarbij kan je browser zichzelf voordoen als iPhone, Samsung Galaxy of iPad. Ideaal om te testen wat je (be)zoekers zien op hun mobiel!

9. Maak gebruik van externe links

Uitgaande links naar relevantie en goede pagina’s helpt Google om te achterhalen wat het onderwerp van je pagina is. Daarnaast laat het ook zien dat je onderdeel wilt zijn van netwerk dat voor kwaliteit wilt staan wat betreft de inhoud. Een goed gemiddelde is om 2 tot 4 uitgaande links in te zetten per 1000 woorden. Een website met veel autoriteit kan dus ook Wikipedia zijn etc.

10. Optimaliseer je website snelheid!

Google heeft ook aangegeven dat de laadtijd van je website een belangrijk ranking onderdeel is. Dit kan je ook prima zelf oppakken door afbeeldingen te verkleinen, goed te kijken naar je hosting en te werken met caching plugins. Het internet staat ook vol met allerlei tips hierover.

11. Optimaliseer afbeeldingen

Dit is sowieso goed voor de laadtijd maar afbeeldingen worden ook geïndexeerd door Google. Zorg er altijd voor dat minimaal één afbeelding je zoekwoord in de bestandsnaam heeft. Vergeet ook zeker niet om je zoekwoord op te nemen in de ‘Alt Text’. Door dit te doen hebben de zoekmachines sneller een beter beeld van hetgeen je wilt meegeven op de pagina.

12. Zorg dat (be)zoekers willen blijven!

We kunnen het maar niet genoeg benadrukken. Zorg dat bezoekers op je website blijven. Als er iemand op je website komt en daarna direct weer op de ‘terug’ knop drukt dan geeft dat voor Google maar één signaal. En dat signaal is dat hij of zij deze pagina direct van lage kwaliteit vind. Dit is dus een combinatie van Design en Kwaliteit. Zorg dat de pagina minimaal overeenkomt met de verwachtingen van de bezoeker over het onderwerp en ontwerp. Internetstandaarden veranderen snel dus ook het design moet bij de tijd blijven. Een in de paar jaar een visuele update doorvoeren is niet meer van deze tijd. Bezoekers verwachten veel en dit is dus een doorlopende investering in plaats van een jaarlijkse. Hoe langer bezoekers blijven op je website, hoe meer je content dus aansluit bij de verwachtingen. Uiteindelijk bepaald dus ook jouw inzicht in je doelgroep of je hierbij aansluiting vind. Weet wie er komt en wat ze willen. En dat maakt dat technische SEO een eerste stap is naar een goede vindbaarheid. Maar uiteindelijk zullen alle schakels even sterk moeten zijn om je Online Marketing op orde te hebben!

Kevin de Widt
info@dubbelendwarsonline.nl

Eigenaar | Designer | Passievol | Groot Klanthart!