Waarom iedereen een Tagline (ondertitel) nodig heeft

Waarom iedereen een Tagline (ondertitel) nodig heeft

Een goed voorbeeeld

Wat leer je van deze tagline: “Shave time. Shave money.”

Je leert dat dit bedrijf scheerproducten verkoopt en dat je met die scheerproducten zowel tijd als geld bespaart. Je hebt ook aan the tone of voice gezien en vastgesteld dat dit bedrijf luchtig, slim en to-the-point is.

Een tagline is… een korte, pittige zin (ook zinsfragmenten zijn in orde) die kort en zeer krachtig communiceren waar je bedrijf over gaat. Het wordt vaak (maar niet altijd) gebruikt samen met het merklogo.

Een tagline is geen… slogan.

Een slogan is namelijk een tijdelijke “tagline” die je gebruikt in je Marketing uitingen. Die marketingcampagnes kunnen lang duren, maar slogans zijn gekoppeld aan specifieke campagnes, niet de merknaam of het logo. Taglines zijn meer permanent dan slogans, maar soms presteren slogans zo goed dat ze een Tagline worden.

De waarheid over Taglines

Taglines zijn moeilijk te schrijven. Als je het verkeerd hebt, zul je moeten leven met je vreselijke tag, want dat is wat men over je bedrijf zal onthouden.

Dat gezegd hebbende, kan een slogan je ook dwingen om je bedrijf in slechts een handvol woorden te concentreren; het kan dienen als een herinnering aan zowel jezelf als je klant over wat je precies doet; en wanneer het goed wordt gedaan, is het een gemakkelijk reproduceerbare, mond-tot-mondreclame-tool.

Ik ben ervan bewust dat enkele van de bedrijven die in dit artikel worden genoemd hun branding hebben bijgewerkt. Ik heb hun meest populaire slogan genoemd, maar niet noodzakelijk hun meest recente.

Taglines die je zeker kent

  • I’m lovin’ it (McDonald’s)
  • Just do it (Nike)
  • Think different (Apple)

Bedrijven uiten hun Taglines herhaaldelijk en overal om duidelijk en consistent te zijn. Het staat op advertenties, verpakkingen, de website, winkels en zelfs hun reclame jingles.

Het kan zeker zijn dat je niet het budget hebt om overal waar je maar kan te adverteren. Maar het kost je niets extra’s om je Tagline overal in te zetten waar je toch al aanwezig bent. Consistentie is de truc.

Denk je dat je geen Tagline wilt?

Er is een interessant citaat van Andy Crestodina, de strategische directeur van Orbit Media, in dit artikel over betoverende marketing. Hij pleit ervoor om de slogan van het bedrijf “digitaal ontwerp en productie” kwijt te raken, zeggend dat ze geen enkele waarde zagen in het houden ervan en het leek meer visuele rommel te creëren dan wat dan ook.

Eerlijk, maar lees die lijn nog eens: digitaal ontwerp en productie. Ik zou zeggen dat dit niet echt een slogan is. Het is niet pakkend of creatief; het is slechts een beschrijving. Misschien hebben ze geen slogan nodig of willen ze dat niet – maar in mijn ogen hebben ze ook nog niet geëxperimenteerd (althans niet in dit geval).

Hoe kleiner het bedrijf, des te duidelijker de slogan.

Dat gezegd hebbende, is het logisch dat een klein, onbekend bedrijf of een persoon die onder zijn eigen naam opereert (zoals een webdesigner of een advocaat) een meer eenduidige, normale Tagline zou hebben. Ik heb echter het gevoel dat je dan nog steeds iets unieks kan doen wat iets losmaakt in iemand.

Orbit Media heeft geen naam die meteen uitdraagt wat ze doen – er zijn een hoop mediabedrijven, maar niet noodzakelijk allemaal in de ontwerp- en productiesector. Dit is precies waarom ze een Tagline moeten hebben.

Misschien vindt je – zoals Orbit leek te hebben gevonden – dat jouw klanten online naar jouw services zoeken, je website zoeken en vervolgens op de homepage klikken, die duidelijk zegt wat je doet en dat een slogan niet nodig is.

Totdat je dat zeker weet, zou ik niet de gok wagen om klanten te verliezen omdat ze het antwoord op de meest elementaire vraag niet kunnen vinden: wat doe je?

Een Tagline schrijven

Denk na over wat jouw bedrijf doet, wie je klanten zijn en hoe deze klanten hiervan profiteren van de samenwerkingen. Hoe is hun leven veranderd na het werken met jou? Noteer 1-3 zinnen met deze informatie. Als je hulp nodig hebt, is hier een sjabloon:

We helpen [doelgroep] [resultaat] en [resultaat] zodat ze [doel] en [doel] kunnen bereiken.

Wij helpen MKB ondernemers met Websites en Online Vindbaarheid zodat ze meer omzet kunnen genereren uit online leads en zelf kunnen blijven doen waar hun passie ligt.

6 Tips voor het schrijven van een Tagline

1. Om die te lange, missie-achtige, zinnen te verkleinen naar een Tagline haal je de belangrijkste punten of woorden eruit en rangschik je ze. Maak gebruik van synoniemen en samenvoegingen om woorden te vinden die alles beknopter maken. “Kort en Krachtig” wordt bijvoorbeeld “Beknopt”.

2. Praat over de voordelen, niet de dienst of de specificaties.

3. Gebruik positieve woorden

Zelfs als je negatieve woorden gebruikt om een punt te maken. Dan zou het negatieve hetgeen kunnen zijn dat overblijft. Dit wil je vermijden. Gebruik dus geen zinnen die negatief te interpreteren zijn.

4. Ben niet bang om het meest simpele te benadrukken.

Voor de hand liggende Taglines kunnen zeker slim zijn. Hoe duidelijker hoe beter!

bv. Transavia: Goedkope vliegtickets boek je bij Transavia

5. Zorg ervoor dat je Tagline past bij je Merk / Brand.

Een Tagline mag wat vager zijn wanneer het goed past bij je merk. Lay’s chips had namelijk een wat vage en algeme tagline maar ze waren wel de eerste om dit ook gewoon in te zetten.

6. Ik zou zeker niet zomaar een suggestie van ze overnemen, maar Shopify heeft een slogan generator die misschien voor wat extra inspiratie kan zorgen.

Wat moet je zeker niet doen!

Die zie ik heel vaak: Marianne de Weert | Schrijver.Editor.Coach

Heb je nu enig idee wat ze doet? Wat schrijft ze? Wat edit ze? En ook nog natuurlijk, wat is haar coaching expertise? Misschien haar volleyball team? Is ze een businesscoach eventueel? Gebruik dus vooral niet de ‘3 vage steekwoorden’. Het ziet er misschien heel cool uit, maar communicaties zegt het absoluut niet voldoende.

Conclusie

Taglines zijn niet makkelijk om te schrijven. Je wilt namelijk heel veel communiceren in 10 of minder woorden. Neem vooral je tijd hiervoor. Probeer eens wat verschillende opties en vraag feedback aan relatief onbekende personen die nog niet op de hoogte zijn van je business. Daarbij kan het ook helpen om ‘achterwaards’ te werken. Begin daarbij eens met het schrijven van je Missie en/of Visie en probeer daar het belangrijkste weer uit de destilleren. Zo ben je al meer bezig met wat je doet, waarom je het doet en wie je hierbij helpt.

Succes!

Kevin de Widt
info@dubbelendwarsonline.nl

Trotse Eigenaar | (Management) Spreker | Passie voor Techniek & Klanten! Ondernemend baasje, altijd online op zoek naar nieuwe mogelijkheden en kansen, barst van energie, stiekem één van de Tweakers Geeks, zit thuis moeilijk stil, is voorzitter van de badmintonvereniging, lid van een carnavalsvereniging én voetbalt graag in zijn vrije tijd.