Waarom SEO en SEA altijd samengaan.

In dit artikel

Het principe dat zoekmachines aanhouden voor hun ranking is eenvoudig: advertenties eerst, daarna de organische resultaten (SEO). Het principe dat bezoekers aanhouden is al even simpel, want het zijn zo goed als altijd de bovenste posities die worden aangeklikt. Voor ondernemers die online marketing bedrijven betekent dit al snel: ‘the winner takes it all’. Want wie niet bovenaan in de SERP staat, heeft het een stuk lastiger om bezoekers naar de website te trekken. Wil je inzetten op SEA – werken met online advertenties? Dan behaal je het beste resultaat wanneer SEO en SEA gecombineerd worden. We leggen het je uit.

SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) zijn twee zijden van dezelfde medaille omdat ze beiden hetzelfde doel hebben. Namelijk: ervoor zorgen dat een website of webpagina hoger in Google uitkomt. Wanneer je de hele medaille gebruikt, en niet één kant, zijn je kansen om als winnaar uit de bus te komen een stuk groter.

SEO

Simpel gezegd bestaat SEO uit alle organische die ervoor zorgen dat een website zo goed mogelijk gevonden wordt door zoekmachines. SEO is dus niet het kopen van advertentieruimte, maar het optimaliseren van de website volgens de meest recente Google-regels. Allereerst hoort daarbij dat de website technisch kan voldoen aan alle eisen. Zoals het hebben ven een snelle laadtijd en een   goede websitestructuur.  Daarnaast zijn het gebruik van gebruikers geoptimaliseerde content en linkbuilding binnen SEO heel belangrijk. SEO is dus veel meer dan ‘iets met zoekwoorden’.

SEA

Zoals we in de intro al zagen is het verdringen van topposities tegenwoordig niet meer mogelijk zonder te adverteren. Hier komt SEA in het spel. SEA is het verkrijgen van awareness via advertenties. De kosten van een advertentie zijn gebaseerd op de zogenaamde cost-per-click (CTR). Hoe meer concurrentie, hoe hoger de kosten per klik zijn. Je betaalt alleen wanneer er ook daadwerkelijk op de link geklikt wordt. Een hoge, betaalde, positie helpt natuurlijk om in beeld te komen bij de doelgroep. En daarmee verhoog je ook de kans op meer kliks die naar je website leiden. Maar juich niet te vroeg, ook SEA heeft een addertje.

Niet elke klik leidt daadwerkelijke tot leads. Wanneer de uiteindelijke pagina niet aansluit op wat in de advertentie wordt beloofd, haken bezoekers als snel af. Terwijl de klik wel wordt gefactureerd.

Om te voorkomen dat bedrijven met forse marketingbudgetten, simpelweg door te betalen topposities in de SERP bezet houden, hanteert Google een puntensysteem. Voor hoge scores is het niet alleen belangrijk dat je bereid bent om in Ads te investeren, maar is het ook belangrijk dat SEA en SEO goed op elkaar aansluiten.

Belangrijk bij SEO en SEA

Of je SEO leidend laat zijn, of SEA om je doelgroep aan te spreken, beide strategieën hebben vier belangrijke pijlers:

  • SEO en SEA gaat niet zonder grondige verdieping in de doelgroep
  • SEO en SEA gaan niet zonder uitgebreid zoekwoordenonderzoek
  • Monitoren, monitoren, monitoren!
  • Vernieuwen en bijschrijven

SEO en SEA hebben alleen zin wanneer je weet wie de doelgroep is, wat ze zoeken, wat ze belangrijkvinden en hoe ze online zoeken. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig te controleren of je conclusies nog kloppen. Google Search Console is hier een veelgebruikte tool voor. Deze kun je ook koppelen aan een Google Ads-account.

Quality score

Goed, maar waarom is het nu zo belangrijk dat SEO en SEA beiden worden ingezet wanneer je online wilt adverteren? Met SEA koop je een advertentie, geen positie. Je bent dus nog altijd aan het concurrende met andere aanbieders. Je hebt als adverteerder altijd te maken met een Ads-ranking. Om tot de juiste Ads-ranking te komen, maakt Google gebruik een quality score (QS). Deze bepaalt de relevantie tussen advertenties en landingspagina’s.

Google gaat ervan uit dat wanneer mensen direct wegklikken van een landingspagina, of niet doorklikken, de advertentie niet tot de pagina leidt die ze nodig hadden. En dat is niet wat Google wil, want klantbeleving heeft een hoge prioriteit. Met de QS deelt Google cijfers uit van 1-10. De score wordt berekend aan de hand van de CTR, de relevantie, en de ervaring van de gebruiker op een landingspagina. Hoe beter de QS-score, hoe hoger komt advertentie uit in de Ads-ranking.

Zo helpt een goede SEO-strategie je SEA-campagnes

Je begrijpt nu waarom SEA en SEA altijd samen gaan. Simpel omdat SEO – alles wat je doet om je website en content te optimaliseren – van invloed is op de Ads-ranking. Ga dus eerst aan de slag met SEO wanneer je wilt inzetten op SEA. En vergeet daarbij niet, dat ook de klantbeleving meer en meer een ranking-bepalende factor is!

Wil je jouw SEA-succes veiligstellen? Zorg er dan voor dat je ook inzet op SEO, of vraag een goed bureau dit voor je te doen. De volgende punten zijn binnen SEO niet te missen:

  • Een technisch goede website
  • Een website met een snelle laadtijd
  • Een goede, gebruiksvriendelijke website structuur
  • Voorkom 404-pagina’s
  • Gebruik de juiste zoektermen
  • Zorg voor relevante content die jouw bezoekers écht aanspreekt

Veel gestelde SEO-SEA vragen

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO is een methode om door middel van het (technisch) optimaliseren van de website en de content een zo hoog mogelijke positie in de SERP te behalen. Met Search Engine Advertising (SEA) wordt dit anders aangepakt. SEA is de weg via gerichte zoekmachine advertenties.

Hoe belangrijk zijn SEO en SEA?

Zoals altijd hangt dit af van het resultaat dat je wilt bereiken. Bijna niemand heeft een website om deze in de donkere diepte van de zoekresultatenlijst te laten verdwijnen. Zonder SEO maakt een website nauwelijks kans gevonden te worden. Maar niet iedereen hoeft SEO of SEA even sterk in te zetten.
Hoe meer concurrentie je hebt, hoe belangrijker worden SEO en SEA. Zo zal een webshop binnen een concurrerende markt veel sterker moeten inzetten op SEO en SEA dan een aanbieder met een niche product of een unieke dienst. Ook wanneer de website ondersteunend wordt gebruikt, bijvoorbeeld als informatieve site van een huisartsenpraktijk of als exclusief portaal voor werknemers, leden of vaste klanten, is inhoudelijke content belangrijker dan SEO-content of SEA.

Kan ik met SEA alleen bovenaan Google komen?

Google verkoopt geen posities, maar advertentieruimte. Waar jouw advertentie komt te staan wordt o.a. berekend aan de hand van de Google Quality score. Dankzij deze score kun je een advertentie niet los zien van de rest van de website, want Google doet dat ook niet. O.a. aan de hand van de CTR (Click through rate), de gebruikservaring en de relevantie tussen Ads en de landingpagina bepaalt Google of je advertentie een top ranking verdient.

Waarom SEO en SEA afnemen?

Daar hebben we met bovenstaande antwoorden uitgebreid bij stilgestaan. Dit gaat altijd goed samen met je WordPress website en het onderhoud daarvan. Wil je aan de slag met SEO of SEA, maar liever niet zelf? Wij helpen ondernemers met hun online-marketing. Vraag er maar eens naar!

In dit artikel
Contact info
Heb je vragen, wil je een vrijblijvende offerte of wil je gewoon even sparren? Bel dan met Kevin.