Wat is een landingpagina?.

In dit artikel

Landingspagina’s kunnen je conversie een flinke boost geven. Maar hoe gebruik je een landingpagina het best en waar zet je ze in? En vooral, hoe voorkom je de 5 meest gemaakte landingspagina-fouten. In dit blog bespreek ik de meest belangrijke aandachtspunten wanneer je aan de slag wilt met landingspagina’s.

Wat is een landingpagina?

Je bent online op zoek naar een specifiek aanbod. Je typt een zoekterm in en krijgt pagina’s aangeboden die 100% over het specifieke product gaan. Of je surft wat op het net en ineens valt je oog op een advertentie die je interessant vindt. Je klikt erop en belandt eveneens op een pagina die helemaal is ingericht op het product uit de advertentie. Je bent op landingspagina’s belandt! Een landingspagina is precies wat de naam aangeeft. Het is een websitepagina waarop bezoekers direct binnenkomen zonder de startpagina van de website te bezoeken. Landingspagina’s zijn volledig ingericht om een specifiek product of een bepaalde dienst aan te prijzen. Een landingspagina laat zich daarom goed combineren met acties op social media bijvoorbeeld. Geïnteresseerden komen via een link in social media post direct op de landingspagina uit.

Wat is het verschil tussen een landingspagina en een webpagina?

Een landingspagina heeft een heel duidelijk doel. Dat heeft de ‘over ons’ een contact- of een blogpagina ook, zul je zeggen, en daar heb je gelijk in. Maar er zijn verschillen. De startpagina van je website geeft een breed overzicht en een menu. Als bezoeker moet je op zoek naar de info die je interessant vindt. Een landingspagina zorgt ervoor dat je als bezoeker direct binnenkomt bij het specifieke product of onderwerp. Maar er is nog een ander groot verschil tussen een webpagina en een landingpagina.

And… Action!

Wanneer we spreken over ‘landingspages’ (landingpagina) worden daar voornamelijk commerciële landingspagina’s mee bedoeld. Bij dit type landingspagina is het doel niet informeren zoals een ‘diensten-’ of  ‘over ons-pagina’ dit doet. Het doel is om de bezoeker aan te zetten tot een gewenste actie. Afbeeldingen, de tekst – met een duidelijke call to action – en de navigatie zijn hier optimaal op ingericht. De actie kan het invullen van een formulier zijn of het aanklikken van een (bestel)button. Je bezoeker ziet in een oogopslag waar het over gaat en wat er gedaan moet worden om het product, de dienst of de informatie te krijgen.

Waarom zou je een landingpagina toevoegen?

Een websitepagina informeert breed. Het heeft een menu, misschien meerdere buttons, of je kunt eindeloos langs blogs naar beneden scrollen. Allemaal nodig en nuttig, maar het leidt af van conversie. Een landingspagina is een specifieke, promotionele pagina met één doel. Het doet een duidelijk beroep op het aanzetten van actie. Het antwoord op de vraag waarom je landingspagina’s zou toevoegen is dan ook: omdat het leads genereerd of de conversie verhoogt.

Soorten landingpagina ’s

Ok’, we vergeten even de aanname dat elke pagina waarop je op kunt binnenkomen een landingspagina is. We houden de focus op commerciële landingspagina’s die als doel hebben leads te genereren of de conversie te verhogen. Dan zien we dat hiervoor diverse soorten landingspagina’s in aanmerking komen.

  • Doorklikpagina’s

Hierbij is het doel het verzamelen van prospects. De bezoeker wordt gevraagd gegevens achter te laten en krijgt daarvoor iets terug. Bijvoorbeeld een wekelijkse nieuwsbrief, de uitslag van een online in te vullen test, een brochure of een testproduct.

  • Product/verkooppagina’s

Hierbij wordt steeds een beetje meer informatie over een product of dienst prijsgegeven. Het doel is de bezoeker ‘vast te houden’ en steeds meer te enthousiasmeren. Bij een doorklik landingpagina heeft de bezoeker de keus tussen doorklikken naar de uiteindelijke call to action, of om voortijdig af te haken.

  • Product/verkooppagina’s

Bij dit type landingspagina worden er geen doekjes meer omgewonden. Het is duidelijk dat je op deze pagina alleen kunt bestellen of wegklikken.

  • Social landingspagina’s

Dit type landingspagina komt vaak ongevraagd voorbij. Het zijn pagina’s die een sterke emotie oproepen – positief of negatief – waardoor mensen de pagina via hun social mediakanalen gaan delen of je naam bij de post taggen. Vind je het beeld of het filmpje leuk en klik je op de bijbehorende link, dan kom je uit op de landingspagina.

  • (Product)informatie ladingspagina’s

Dit type landingspagina heeft een dubbel doel. Net als andere landingspages heeft ook deze een sterke call to action. Kenmerkend is dat er een klantprobleem omschreven wordt, de oplossing die daarvoor gegeven wordt, en hoe je aan die oplossing kunt komen. Dit wordt uitgebreid omschreven. Haast in blogvorm. Hierdoor is deze pagina’s zeer geschikt als onderdeel van je SEO-strategie.

Veel gemaakte fouten bij Landingspagina’s

Online bezoekers beoordelen razendsnel. Een keus tussen ‘even lezen’ en wegklikken wordt in een fractie van een seconde gemaakt. De laadtijd van de pagina is daarbij van cruciaal belang. Op de voet gevolgd door een visuele scan van de bezoeker. Consistentie, oftewel, krijgt de bezoeker wat het verwacht, is erg belangrijk voor een landingpagina. Spoiler: Een veel gemaakte fout is onduidelijkheid over de toegevoegde waarde van een product of dienst voor de bezoeker. Maar daarover zo meer. We beginnen eerst met een van de andere 5 van veel gemaakte fout waardoor een landingspagina onvoldoende conversie oplevert.

1. De landingspagina heeft een menu of doorklikmogelijkheden

Anders dan webpagina’s zijn landingspagina’s niet bedoeld om verder te navigeren. Het zijn eenbaanswegen met als doel de aandacht van de bezoeker vast te houden tot het punt van call to action. Dat is ook de reden waarom je voor je linkbuilding landingspagina’s beter links kunt laten liggen. Je bezoeker gaat ronddwalen en neem niet de moeite terug te keren.

2. Verwarring

Wanneer je een bezoeker zover hebt gekregen dat deze op een landingspagina uitkomt wil je deze duidelijkheid bieden. Een van de grootste missers is niet consistent zijn. Bijvoorbeeld omdat de landingspagina’s visueel en/of tekstueel sterkt afwijkt van de rest van de website of de social media post van waaruit de bezoeker binnenkomt. Of omdat je op de landingspagina ineens over kosten begint terwijl je in de social media post of de meta ‘gratis’ had beloofd. Niet consistent zijn zorgt voor vragen en een gevoel van onbetrouwbaarheid. Daarmee wordt het lastig bezoekers te overtuigen.

3. Te opdringerig

Het duurt vaak even bezoekers overgaan tot aankoop. Als extra prikkel mag je een aankoop of aanvraagbutton best hoog in de pagina plaatsen. Je wilt het bezoekers immers zo makkelijk mogelijk maken. Schreeuwen dat het allemaal ‘nu-nu-nu’ moet omdat alleen jij het beste van het beste hebt, helpt meestal niet. Een goede deal aanprijzen kan geen kwaad, maar de Nederlandse consument is voor al te veel opdringerigheid te nuchter.

4. Niet uitgaan van de klantbehoefte

Ga er maar vanuit dat de meeste bezoekers heel goed weten dat er een commercieel doel achter je landingspagina steekt. De klik die je zo graag wilt vraagt in veel gevallen om een gunfactor. Het is aannemelijker deze te verkrijgen wanneer je de bezoeker helpt zijn of haar doel te bereiken. Verdiep je in vragen of problemen van je potentiële afnemers. Niemand bestel een tuinman omdat deze van planten houdt. Ze bestellen een tuinman omdat het gras metershoog staat en de heg gesnoeid moet worden.

5. Bestellen of contact opnemen is te ingewikkeld

Top! Je hebt je bezoeker zover dat deze contact op wil nemen of tot bestelling over wil gaan. Een te ingewikkeld formulier, een slecht functionerend formulier of een programma dat te traag geladen wordt kunnen er alsnog voor zorgen het proces niet tot het einde wordt doorgevoerd. Het mislopen van conversie of leads kan voorkomen worden door de aankoop- of aanmeldprocedure regelmatig te testen en waar nodig te optimaliseren.

Even een samenvatting van waarom goede landingspagina’s belangrijk zijn?

Wanneer je meer leads of conversie vanuit je website wilt genereren kun je hier prima landingspagina’s voor inzetten. Er zijn verschillende typen landingspagina’s wat het belangrijk maakt een goed voorop gezet plan samen te stellen. Zorg voor een samenhangend geheel en denk goed na over de problemen of vragen waar je bezoekers een antwoord op zoeken. Zoeken ze een technische of praktische oplossing, willen ze er cool uitzien of iemand verrassen. Kortom, ga op zoek naar de emotie. Kies je voor productinformatie pagina’s, dan geeft je ook meteen je seo-optimalisatie een boost.

Welk type landingspagina het best bij jouw online marketingstrategie past, daar bomen we graag eens met je verder over. Jij ook met ons? Maak dan telefonisch, per WhatsApp of e-mail een afspraak.

Contact info

Heb je vragen, wil je een vrijblijvende offerte of wil je gewoon even sparren? Bel dan met Kevin.