Wat is het beste voor mijn (WordPress) website?

door | 26 okt, 2020 | Online Marketing Algemeen

Je website is de ruggengraat van je online marketingstrategie. Hoe stevig deze ruggengraat is, is in grote mate afhankelijk van de mensen die je site ontwikkelen. Vaak wordt gedacht dat web-ontwikkeling een eenmalige dienstverlening is die eindigt bij de livegang je website. Daarmee haal je niet het beste uit je website. Het verzwakt je ‘ruggengraad’ en daarmee het succes van je online marketingdoelen. Wil je wél het beste uit je website halen? Kies dan voor een websitepakket met onderhoud. Waarom? Dat leg ik je graag in vijf stappen uit.

Waarom je website onderhoud nodig heeft

Gefeliciteerd, je WordPress website is klaar en is toekomst-proof. Helaas. Zo werkt het niet bij websites. Een website toekomst-proof, of op zijn minst bij de tijd houden, is een voortdurend proces van analyseren en bijsturen. Bij de ontwikkeling van een website, wanneer de focus is gericht op design en de noodzaak van responsief en seo-geoptimaliseerd zijn, wordt dit nog wel eens vergeten. WordPress brengt voor het gekozen thema regelmaat updates uit. Voor mensen die zelf hun website onderhouden is dit een grote valkuil. De website die de power van een sportwagen had wordt zonder updates al snel een langzame oldtimer. Investeer je in een (nieuwe) website, dan is de beste keus om te kiezen voor een bureau dat geen afscheid neemt bij de oplevering van je site, maar bij wie je kunt investeren in een doorlopende samenwerking.

Het geheim van een succesvolle website is…analyseren

Inmiddels zijn termen als ‘web analytics’ en ‘website analyse’ wel bekend, maar wat doen ze nu precies en wat kun je ermee? Website analyse geeft inzicht in het klikgedrag en de gebruikservaring van de websitebezoekers? Dit meten en bestuderen is een middel om de site te optimaliseren. Tools die je helpen bij het analyseren geven inzicht over het aantal bezoekers, hoelang ze blijven, op welke pagina ze binnenkomen, wat de meest bezochte pagina’s zijn en welke nauwelijks bezocht worden (en dus niet interessant zijn). Analyse is een instrument dat helpt om betere marketingbeslissingen te nemen. Het is een instrument om de website te optimaliseren zodat deze steeds beter aansluit op wat zoekmachines en je doelgroep verwachten. Bij Dubbel & Dwars laten we je niet los bij de oplevering van de website, maar zijn blijven we ons door middel van analyse en optimalisatie inzetten voor jouw online succes.

Optimaliseren van je website

Goed, je snapt nu het belang van website analyse. Maar wat kun je met de verzamelde data en waar moet je aan denken als het gaat om website-optimalisatie? De verzamelde data geven inzicht over technische aspect van de site als: code, structuur en of voldaan is aan updates. Daarnaast is analyse niet los te koppen bij het uitzetten van de juiste marketingstrategie. Het geeft inzicht over welke pagina’s worden goed gevonden worden dankzij SEO. (Gratis gevonden worden, door websiteoptimalisatie.) Maar ook over welke pagina’s niet of slecht bezocht worden en moeten worden aangepast. Ook geeft het inzicht of Google Advertising interessant kan zijn. (Waarschijnlijk wel, daarover lees je hier meer.)

Wanneer is het tijd om je website te vernieuwen?

Websites verouderen. Ook wanneer deze regelmatig geoptimaliseerd worden geldt voor websites grofweg een levensduur van 5 jaar. Bedrijven die groeien of hun huisstijl wijzigen, besluiten dat daar een nieuwe website bij hoort. Ook zonder nieuwe huisstijl is het goed om te toetsen of je website grafisch gezien nog aansprekend genoeg is. Onder invloed van trends en steeds mooiere en snellere technische mogelijkheden zijn de mogelijkheden op het gebied van webdesign inmiddels onbegrensd. En dan zijn er nog de vele andere trends die ontstaan om de aandacht van de doelgroep te pakken en vast te houden. Denk bijvoorbeeld aan chatbots en de uitbreiding van de website met een webshop.

Conclusie

De levensduur van je website wordt bepaald door techniek (de eisen van zoekmachines), gebruikservaring en trends. Verouderde websites vallen buiten de boot omdat ze niet gevonden worden of de bezoeker niet aanspreken. Mocht een verouderde site gevonden worden, bijvoorbeeld omdat de bezoeker het adres kent, dan vergelijkt de bezoekers jouw site met die van andere aanbieders. Daarbij gaat de bezoeker uit van ‘what you see is what you get’. En zeg nu zelf, imagoschade door stilstand of veroudering van de website, daar zit geen ondernemer op te wachten.

Om het beste uit je website te halen is er één regel van doorslaggevend belang: De informatie die je verstrekt, of dit nu de code is richting zoekmachines of de informatie richting bezoekers in de vorm van test en beeld, moet regelmatig worden bijgewerkt, uitgebreid of vernieuwd. Klinkt dit je allemaal nogal ingewikkeld en tijdrovend in de oren? Zelf keer op keer het wiel uitvinden om je website optimaal in te kunnen zetten als marketinginstrument is niet nodig.

Bij Dubbel & Dwars kiezen we voor langdurige samenwerkingsverbanden om onze klanten te begeleiden van online zichtbaarheid naar optimale online zichtbaarheid. Wil je hier eens verder over sparren? Where only a call away!

Meer artikelen van onze blog