De beste online marketingstrategie in coronatijd

door | 28 sep, 2020 | Online Marketing Algemeen, SEO, Wordpress

7 stappen die je online zichtbaarheid verbeteren

De coronacrisis heeft grote impact op de offline en online wereld. Thuiswerken, thuisblijven, gesloten winkels en horecabedrijven en behoefte aan informatie hebben consumentengedrag in razend tempo verder richting ‘online activiteiten’ gestuwd. Wie als ondernemer online slecht te vinden is, doet minder mee. Daar hoef je het niet bij te laten. Want hoe uitdagend het mag lijken, de coronacrisis biedt ook kansen. Zo laat je deze kansen voor je werken:

7 niet te missen online marketing stappen die nu te nemen zijn.

1. Wees je bewust van het belang van online aanwezigheid

Consumenten zijn door de begrenzingen en beperkingen massaal op zoek naar informatie en gebruiken hiervoor vooral mobile apparaten. Deels om geïnformeerd te worden over actuele zaken, deels voor entertainment en deels voor het doen van online aankopen. Onafhankelijk analyse- specialist op het gebied van consumentengedrag GFK meldde over week 30 van dit jaar een verdubbeling van de online consumentenbestedingen ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Online zichtbaarheid is voor ondernemers, nu en in de toekomst, belangrijker dan ooit.

2. Zorg voor een up-to-date website

Was de release van jouw website enige tijd geleden? Hadden onderhoud en optimalisatie de afgelopen tijd niet de hoogste prioriteit? Stof de bril waarmee je als ondernemer naar je site kijkt dan eens flink af, en bezoek je website als consument. Klopt alle informatie nog? Is het webdesign nog aansprekend? Is je website geschikt voor mobile devices? Hoe presenteer je jezelf wanneer je dit vergelijkt met vergelijkbare aanbieders? Kortom, neem wat tijd voor een websiteanalyse. Realiseer je daarbij dat de gemiddelde websitebezoeker slechts enkele seconden nodig heeft voor een oordeel.  Kom je tot de conclusie dat jouw website geen liefde op het eerste blik (meer) biedt. Of erger, komen bezoekers niet toe aan een eerste blik omdat je website te ver naar onder is gezakt in de Google ranking, kom dan in actie. Meer inspiratie over goed website onderhoud lees je hier.

3. Nieuwe content toevoegen

Activiteit op je website in de vorm van het plaatsen van nieuwe content maakt onderdeel uit van SEO. Landingspagina’s en blogs zijn hiervoor zeer geschikt. Vermijd niet relevante corona-zaken. Over aangepaste openingstijden of een ingestelde bezorgdienst kun je uiteraard communiceren. Kijk vooral door de ogen van je doelgroep. Biedt antwoorden en oplossingen en verras je bezoekers met creativiteit. Vergeet niet om je frisse ideeën en verse content in passende vorm te delen op de social media kanalen waarop je actief bent.

4. Onderzoek nieuwe kanalen om je online zichtbaarheid te vergroten

De coronacrisis heeft de bezoekersaantallen op social media doen exploderen. Dit biedt kansen, maar zorgt ook voor een grote uitdaging wat betreft de uit te zetten strategie. Elk platform heeft immers een eigen publiek en doel. YouTube is inmiddels uitgegroeid tot de op een na (Google) populairste zoekmachine. Facebook biedt verkoopkansen wanneer je doelgroep uit dertigplussers bestaat. 80% van de bezoekers op Pinterest en Instagram zijn vrouwen op zoek naar lifestyle-inspiratie. Twitter en LinkedIn zijn vooral ingericht op B2B communicatie. Wil je een goede ROI (Return on investment) voor je inspanningen? Dan zijn continuïteit en consistentie belangrijk. Wees niet bang iets te missen, maar kies voor de kanalen die bij je doelgroep en doelstellingen passen. Als confetti hier en daar wat rondstrooien levert nooit resultaat. Loop je vast in jouw social media strategie? We kunnen je helpen met een aantal doeltreffende diensten!

5. Geef je bezoekers een kloppend verhaal

Communicatie verloopt grotendeels non-verbaal, wat zeker geldt voor communiceren in de digitale wereld. De consument is in zijn online zoektocht al onzeker genoeg en heeft behoefte aan personalisatie, herkenning en een kloppend verhaal. Het opstellen van een frame waarin o.a. de huisstijl, en een plan voor je social media uitingen en stijl van visuals ligt omschreven is een goede start. De behoefte aan consistentie is diepgeworteld. Voor het geven van vertrouwen hebben mensen behoefte aan herhaalde bevestiging van wat ze kennen en verwachten. Dit stelt (onbewust) gerust omdat het keuzestress vermindert. De consument is hierdoor geneigd minder heen-en-weer te bewegen wanneer deze eenmaal aansluiting gevonden heeft.

6. Google advertising

Met Google Adwords, het online-advertentieprogramma van Google, behaal je gegarandeerd een toppositie in de SERP (de pagina met zoekresultaten). Dit zorgt voor een verhoogde naamsbekendheid en meer websitebezoekers. Verreweg de meeste mensen klikken een website aan uit de topposities. Dit maakt online adverteren doeltreffend. Het Google Adwords rendement is hoog. De kosten worden berekend aan de hand van CPD (Cost per Click). En daarin zit meteen de uitdaging. Ook al groeit het online verkeer explosief, een hoog te behalen rendement betekent niet automatisch een eenvoudig te halen rendement. Consistentie, autoriteit en SEO blijven de ruggengraad vormen van je website.

7. Check of je SEO-strategie optimalisatie nodig heeft

‘Stilstand is achteruitgang’ gaat letterlijk op voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Menselijk zoekgedrag in onderhevig aan trends en interesse. Zoekwoordenkeuzes wijzigen en pagina’s en backlinks kunnen hierdoor verouderen. Daarnaast brengt Google met grote regelmaat updates rondom hun algoritmen uit. Zet je in op gratis vindbaarheid (zoekmachine optimalisatie), bedenk dan dat dit een interessant, maar continu proces van controleren en bijschaven is.

Wil je hierover, of over het uitzetten van een goede online marketing strategie met ons om de tafel? We’re just a call away!

Meer artikelen van onze blog