Hoe kan je Zero Click Search beïnvloeden met SEO?

door | 29 mrt, 2021 | Google Nieuws, SEO

Zero Click Search biedt bezoekers kernachtige informatie die bovenaan de resultatenpagina wordt weergegeven. Bezoekers hoeven niet meer op een pagina te klikken om een antwoord te krijgen op een zoekvraag. Zero Click Search maakt het bezoekers dus eenvoudiger. Daarentegen zorgt het voor nieuwe uitdaging binnen zoekmachinemarketing.

Wat is Zero Click Search?

Zoekmachines als Google en Microsoft Bing geven de laatste jaren steeds vaker zelf een antwoord op eenvoudige zoekopdrachten. Dit doen ze met rich snippets. Dit zijn foto’s, video’s of uitgelichte onderdelen van een webpagina waarin het antwoord op de zoekvraag in één oogopslag te zien is. De antwoorden selecteert de zoekmachine zelf en plaatst deze boven in de SERP. De bezoeker hoeft dus niet te scrollen en ook niet meer op een link te klikken. Al is verder klikken wel mogelijk.

Voorbeelden van rich snippets

Inmiddels is Zero Click Search je vast al vaker opgevallen. Het zijn de blokjes informatie boven in de SERP, of aan de rechterzijde van een pagina. Een kenmerk is de korte, to the point informatie. Je bent ze tegengekomen wanneer je recepten of bedrijfsinformatie zoekt, en wanneer je zoekt op redelijk eenvoudige ‘wie-’ of ‘wat-vragen’.

51% minder kliks op pagina’s

Omdat de zoekmachine zelf al de kernpunten zoekt en weergeeft, vervalt met zero click search voor veel bezoekers de prikkel om door te klikken naar de pagina. In 2019 concludeerde Longtail UX, in 2013 opgericht door een ex-Googler, dat 51% van de Amerikaanse bezoekers inmiddels niet meer doorklikt naar een pagina. In Nederland is Zero Click Search nog niet zo uitgerold. Maar dit is slechts een kwestie van tijd.

Zero Click Search en gebruiksvriendelijkheid

Met het toenemende gebruik van smartphones nemen korte zoekopdrachten die om eenvoudige informatie vragen, toe. Zoekmachines willen deze gebruikers tegemoet komen met informatie die in één oogopslag te zien is. Dit is de grote kracht van rich snippets. Google zegt dan ook over zero click search dat het de gebruiksvriendelijkheid van zoeken en vinden ten goede komt. Het is inderdaad handig voor bezoekers. Maar gelijktijdig resulteert het in een afname van organisch verkeer op websites.

Wat betekent ZCS voor de SERP?

Door de jaren heen is de SERP er totaal anders uit gaan zien. Betaalde posities hebben sinds enige jaren topposities ingenomen. En daar komen inmiddels zoekmachines die zelf met een antwoord komen bovenop. Letterlijk. Want zoekmachines plaatsen ZCS-resultaten boven de advertenties. Pas daarna komen de organische resultaten.

Waarom is Zero Click Search belangrijk voor zoekmachines?

Ook zoekmachines hebben, net als elke andere website-beheerder, belang bij een laag bounce rate. Gebruiksgemak vergroot de eigen positie. Wanneer bezoekers snel en goed geholpen worden op een zoekvraag, levert dit trouwe bezoekers op. ‘Googelen’ mag dan algemeen bekend staan als ‘zoeken op internet’, met onder andere Bing van Microsoft en nieuwe spelers als DuckDuckGo, Amazon, TikTok en Apple is er genoeg concurrentie.

Wat betekent ‘zoeken zonder klikken’ voor SEO

De zoekresultaten die met ‘zoeken zonder klikken’ worden aangeboden haalt de zoekmachine uit SEO-webpagina’s. Het is niet mogelijk om deze posities te kopen. Zoals dat bij advertenties.  En dat is goed nieuws.

Verhoog je kansen met structured data

Om de kans te vergroten dat Google en Bing de kern uit jouw webpagina gaan gebruiken, is het belangrijk dat ze goed kunnen aflezen waar de pagina over gaat. Je kunt dit positief beïnvloeden door te werken met structured data. Hier zijn verschillende tools voor. Google zelf adviseert het gebruik van JSON-LD. Ook WordPress biedt verschillende plug-ins. De meeste plug-ins leren je over toepassingen via een online training. Zoals Yoast.

Ben je er met structured data? Nee. Het is een extra toevoeging die je kunt toepassen binnen zoekmachineoptimalisatie. De al bekende factoren binnen SEO,  zoals technische optimalisatie en optimalisatie voor mobiel gebruik, de kwaliteit van de content en autoriteit blijven onmisbare bouwstenen.

Conclusie

Zero-click-search-angst is niet nodig. Wie het ziet als een uitdaging kan er zelf ook voordeel mee behalen. SEO blijft het antwoord op een goede online vindbaarheid. Tenslotte halen zoekmachines hun informatie uit de code van de websites zelf. Dus ook wanneer ze zich verder willen ontwikkelen in ‘zoeken zonder klikken’. Omdat je deze posities in de SERP, zoals bij Google Ads het geval is, niet kunt kopen, blijft het toepassen van SEO de beste strategie om aan te sluiten op zoekmachinemarketing-trends..

Kun je daar wat hulp bij gebruiken? We’re just a call away!

Meer artikelen van onze blog