SEO in 2024. Hoe positioneer jij je site ranking het beste?.

In dit artikel

Wat te doen met SEO in 2024? Ben je het ook zat om het gevoel te hebben dat je altijd achter loopt op de alsmaar veranderende wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO)? Nou, dan ben je echt niet de enige. Want terwijl de technologie en zoekalgoritmen ervan razendsnel blijven evolueren, kan het soms aanvoelen als een eindeloze strijd om voorop te blijven lopen.

Terugkijken om op de toekomst van SEO in 2024 vooruit te blikken

De toekomst van SEO is dan ook altijd spannend en uitdagend. Want er duiken dagelijks nieuwe technologieën en trends op. Sommige marketing experts hebben gesuggereerd dat de opkomst van zero-click-zoekopdrachten op Google het begin van het einde voor SEO betekent. Maar het goede nieuws is dat SEO absoluut niet snel zal verdwijnen.

In feite wordt de noodzaak om voor zoekopdrachten te optimaliseren belangrijker dan ooit. Dit omdat consumenten zich tot een snel groeiend aantal andere zoek bestemmingen dan Google wenden om informatie te vinden en onder meer aankoopbeslissingen te nemen.

Denk daarbij onder meer aan veel bezochte websites zoals YouTube, Facebook en Reddit. Want ook die dienen als een toegangspoort tussen jouw content en (wereldwijde) consumenten. Hoewel de sites en apps die van Google eigendom zijn nog steeds het grootste marktaandeel hebben, knabbelen deze andere websites toch elk jaar weer een steeds groter deel van de SEO taart af.

Daarnaast zijn er nog andere manieren waarop de toekomst van SEO bepaald wordt.

De optimalisatie van gesproken zoekopdrachten

Gesproken zoekopdrachten zijn tegenwoordig één van de belangrijkste trends in SEO. De opkomst van stemassistenten en slimme luidsprekers heeft immers de manier veranderd waarop mensen naar informatie zoeken.

De optimalisatie van gesproken zoekopdrachten wint daarom steeds meer aan populariteit. Dus moeten bedrijven zich hier ook op aanpassen om van deze belangrijke trend te profiteren.

De impact van moderne AI tools

De opkomst van allerlei verschillende AI tools transformeren de manier waarop we SEO benaderen enorm. Van trefwoordenonderzoek tot het maken van content: AI maakt het optimaliseren van websites voor zoekmachines een stuk eenvoudiger.

Maar één van de allerbelangrijkste voordelen van AI voor SEO is het vermogen om grote hoeveelheden data snel te analyseren. AI tools kunnen bijvoorbeeld subliem helpen bij het identificeren van patronen en inzichten die mensen mogelijk missen. Daardoor kunnen beter geïnformeerde SEO beslissingen worden genomen.

Een mobiel gerichte indexering

Mobiele apparaten blijven het internetgebruik steeds verder domineren. Iets wat de zoekmachines ertoe aanzet om prioriteit aan ‘mobile-first’ indexering te geven. Het ontdekken van het belang van een mobiele optimalisatie en responsief webontwerp, plus versnelde mobiele pagina’s (AMP) wordt daardoor een topprioriteit. Want dit alles leidt tot veel betere zoekresultaten en een grotere gebruikersbetrokkenheid.

Visueel zoeken en beeldoptimalisatie voor SEO in 2024

Naast al het bovengenoemde wint het visueel zoeken ook meer terrein. Gebruikers kunnen zo met afbeeldingen en video’s zoeken in plaats van met tekst. Door de stijgende populariteit van dit visueel zoeken, wordt het optimaliseren van beeldmateriaal voor zoekmachines en de impact ervan op SEO steeds belangrijker.

Want door een gestructureerde gegevensopmaak en andere strategieën voor beeldoptimalisatie te implementeren, om dit vervolgens op visuele zoekplatforms in te zetten. Zal dit niet niet alleen meer webverkeer genereren, maar zal het de merkzichtbaarheid naar klanten toe ook zeker verbeteren.

Ben jij al klaar met de voorbereiding op de toekomst van SEO in 2024?

SEO blijft een cruciaal onderdeel van elke online marketingstrategie. Maar omdat er nu tegelijkertijd miljoenen websites strijden om de eerste plaats op de resultaten pagina’s van zoekmachines (SERP). Zullen bedrijven zonder twijfel de beste praktijken moeten implementeren om ervoor te zorgen dat hun site hoog op de SERP scoort.

Het wordt voor bedrijven daarom steeds belangrijker om zich te concentreren op het creëren van hoge kwaliteit content en het optimaliseren van de gebruikerservaring. Het gebruik van de juiste AI tools kan de bedrijfswebsites ook zeker naar een hoger niveau tillen.

Alleen op deze wijze kan men zich beter voor succes positioneren in het steeds veranderende SEO landschap. En door bovendien optimaal op de hoogte te blijven van de allerlaatste SEO trends en ontwikkelingen.

Dit gebeurt vooral door de juiste tools, en diensten van Dubbel & Dwars, te gebruiken om de voortgang hiervan te volgen. Zo kan er prima voor gezorgd worden dat al je websites ook de komende jaren prettig concurrerend blijven. 

Neem vrijblijvend contact met ons op.

In dit artikel
Contact info
Heb je vragen, wil je een vrijblijvende offerte of wil je gewoon even sparren? Bel dan met Kevin.