(en zo stel je een FAQ-pagina samen)
Een FAQ-pagina is een pagina die helemaal in het teken staat van veel gestelde van klanten en bezoekers en het antwoord daarop. Vaak maakt de pagina onderdeel uit van het hoofdmenu van de website. FAQ-pagina’s zijn handig voor het beantwoorden van standaardvragen, maar ook voor het geven van nadere uitleg over producten. Ook als de informatie al op andere pagina’s van de website uitgebreider of in andere bewoordingen te vinden is, is het voor bezoekers handig om veel gestelde vragen, centraal en beknopt op één pagina te kunnen vinden.

5 goede redenen om een FAQ-pagina aan je website toe te voegen?
Er zijn meerdere reden waarom een FAQ-pagina toevoegen aan je website een goed idee is. Dit zijn de vijf meest belangrijke:
1. Een FAQ-pagina geeft bezoekers snel informatie
In de eerste plaats is het een prettige pagina voor bezoekers. Wanneer je veel gestelde vragen over jouw product, dienst, bedrijf of organisatie verzamelt op een speciale pagina, is dit een prettige en overzichtelijke bron van informatie voor bezoekers. Daarmee kun je de veel-gestelde-pagina zien als een vorm van online service, die bijdraagt aan een positieve bezoekersbeleving.
2. Een FAQ-pagina kan de bounce rate verlagen
Ten tweede is de veel-gestelde-pagina een goede manier om de tijd die bezoekers op je website verblijven te verlengen. Daarmee verlaag je de bounce rate van de website, wat goed is voor de SEO-ranking.
3. Een kans om je expertise over te brengen
Het toevoegen van een lijst met vragen en antwoorden op een speciale pagina is een mooie kans om de expertise van het bedrijf onder de aandacht te brengen. Door interessante vragen te omschrijven en daar antwoord op te geven laat je zien dat je veel over het product of de dienst weet. Dit vergroot je positie als expert. Daarnaast laat je zien dat je jezelf hebt verdiept in de doelgroep en de mogelijke vragen die bij de doelgroep leven.
Omdat zowel bezoekers als zoekmachines dit belangrijk vinden, snijdt het mes aan twee kanten: je helpt bezoekers snel aan gerichte informatie, en gelijktijdig draagt het bij aan een betere online positionering.
4. Een FAQ-pagina verlaagt de druk op de klantenservice
En last but not least; de pagina is voor bezoekers een prettig alternatief om antwoord te krijgen op vragen waarvoor ze anders contact zouden moeten opnemen met een bedrijf of een klantenservice. Andersom geldt het ook. Bij grote bedrijven kan een goede FAQ-pagina de druk op de klantenservice verlagen.
5. FAQ-pagina en SEO
Omdat antwoorden op veelgestelde klantvragen vaak worden verpakt met relevante zoekwoorden, zijn FAQ-pagina’s ook een waardevolle toevoeging binnen SEO. Het blijft daarbij belangrijk, zoals dat ook geldt voor alle andere pagina’s van een website, dat dit op natuurlijke wijze wordt gedaan. Zonder over te gaan op keyword stuffing kunnen FAQ-pagina’s met veel tekst de relevantie van de website en de algehele kwaliteitsscore verbeteren. Door relevante links naar andere bronpagina’s op de site toe te voegen worden bezoekers aangemoedigd wat langer op de site te blijven.
FAQ-pagina’s samenstellen in 5 stappen
Veel-gestelde-vragen-pagina’s kunnen zo lang of kort zijn als u wilt. Sommige bedrijven hebben slechts 5 FAQ-items, terwijl andere bedrijven tientallen of honderden vragen opsommen die in categorieën zijn verdeeld. Waar je ook heen wilt, zo stel je een goede FAQ-pagina samen:
- Stel, afhankelijk van de grootte van het bedrijf of de dienstverlening aparte concepten op voor: producten, diensten, vragen over het bedrijf, de filosofie van het bedrijf, bereikbarheid en levering, garantiebepalingen, enz. Dit zorgt direct voor structuur en geeft inzicht in een logische opbouw van de uiteindelijke pagina.
- Stap uit de rol van aanbieder en denk vanuit de doelgroep. Je kunt vragen, klachten of feedback die je ooit vanuit de doelgroep te horen hebt gekregen als uitgangspunt nemen.
- De volgende stap is het sellectieproces en het sorteren van de vragen. Werk top down op basis prioriteit naar een lijst met een logische volgorde. Stel de vragen kort en zo eenvoudig mogelijk op. Antwoorden kunnen uitgebreider zijn, maar houd het ook hier overzichtelijk. Verpak extra informatie liever in een nieuwe vraag. Is de informatie die je geeft ook op andere pagina’s te vinden, pas dan op voor dubbele content. Gebruik dan voor de FAQ-pagina andere zinnen. Wel kun je met interne links werken om naar de betreffende bronpagina te verwijzen.
- Je kunt antwoorden op veel gestelden vragen verduidelijken met how-to’s, foto’s of (instructie) filmpjes. Wanneer je naast tekst ook beeld gebruikt help je bezoekers om het antwoord op de vraag sneller te kunnen scannen of sneller te begrijpen.
- Controleer de FAQ-pagina regelmatig of deze nog actueel is. Misschien heb je nieuwe producten? Zijn de openingstijden of de dienstverlening gewijzigd? Een FAQ-pagina mag dan (ook) goed inzetbaar zijn binnen SEO, het is in eerste instantie een pagina waarmee je bezoekers en klanten helpt hun weg te vinden naar je bedrijf of het winkelmandje van je webshop.
Wat is het belangrijkste aan een FAQ-pagina?
Overweeg je een FAQ-pagina aan je website toe te voegen? Dit is om meerdere reden een goed idee. Het is voor bezoekers prettig om snel en overzichtelijk een antwoorden te kunnen vinden op vragen. Veel bezoekers zijn bekend met een veel-gestelde-pagina en zullen er intuïtief naar zoeken wanneer ze meer willen weten over je bedrijf en wat je aanbiedt.
Hulp nodig bij een lange FAQ-pagina?
Met een FAQ-pagina voeg je een waardevolle pagina voor bezoekers toe en heb je gelijktijdig een pagina met veel SEO-waarde. Een nadeel is dat een FAQ-pagina ellenlang kan worden. Om ook lange FAQ-pagina’s mooi in het webdesign toe te voegen, hebben we een aantal oplossingen voor het design.
Benieuwd hoe we je kunnen helpen met ons WordPress onderhoud? Neem dan contact met ons op.


