Als je geeft om de snelheid van je website (en dat zou je moeten doen, want Google heeft officieel aangekondigd dat hun Core Web Vitals nu een rankingfactor zijn), dan heb je vrijwel zeker gehoord van het gebruik van GTMetrix als hulpmiddel voor het testen van de paginasnelheid om te zien hoe je website presteert.
Persoonlijk gebruik ik GTMetrix al jaren om de paginasnelheid van mijn website te testen en ik zie voortdurend GTMetrix rapporten gedeeld worden in Facebook Groepen gewijd aan WordPress snelheid en in veel blogberichten.
De waarheid is dat GTMetrix voor sommige dingen echt goed is, maar tegelijkertijd is het voor andere dingen niet zo goed.
Je moet niet vertrouwen op GTMetrix voor Core Web Vitals scores.
In dit artikel zal ik 5 redenen uiteenzetten waarom je zou moeten stoppen met het gebruik van GTMetrix voor Core Web Vitals scores. Gebruik de inhoudsopgave om naar behoefte rond te springen.
1. GTMetrix gebruikt verouderde Google Lighthouse versies
De eerste reden waarom je GTMetrix niet moet gebruiken voor het testen van Core Web Vitals scores is dat GTMetrix verouderde Google Lighthouse versies gebruikt.
Google Lighthouse is de open-source technologie die wordt gebruikt om de kwaliteit van webpagina’s te meten. Het controleert verschillende factoren op een webpagina, waaronder prestaties, toegankelijkheid en SEO.
Google Lighthouse is wat op de achtergrond wordt gebruikt voor verschillende van de populairste tools voor het testen van de paginasnelheid, waaronder Google PageSpeed Insights en GTMetrix.
Ook al gebruikt GTMetrix Google Lighthouse op de achtergrond, GTMetrix wordt langzaam bijgewerkt naar de nieuwste versie van Google Lighthouse.
Wat betekent dit?
Dit betekent dat als je dezelfde webpagina test op Google PageSpeed Insights (die de nieuwste Google Lighthouse versie gebruikt) en vervolgens de webpagina test in GTMetrix, je verschillende resultaten kunt zien.
Dit betekent dat GTMetrix een Google Lighthouse versie gebruikte die al 8 maanden oud was.
Volgens mijn waarnemingen wordt Google PageSpeed Insights 2 weken nadat een nieuwe versie is uitgebracht bijgewerkt naar de nieuwste Google Lighthouse versie. GTMetrix daarentegen doet er meestal 5-10 maanden over om bij te werken naar de nieuwste Google Lighthouse versie.
Daarom, als je twijfelt tussen het gebruik van Google PageSpeed Insights of GTMetrix om de snelheid van je website te testen, moet je absoluut Google PageSpeed Insights gebruiken omdat het de nieuwste Google Lighthouse versie gebruikt en GTMetrix verouderde Google Lighthouse versies.
2. GTMetrix toont je alleen gratis scores voor de desktop
De tweede reden waarom je GTMetrix niet moet gebruiken voor Google Core Web Vital scores is dat GTMetrix je alleen gratis desktop Core Web Vital scores laat zien.
Als je ooit de snelheid van je website hebt getest met tools die zowel desktop- als mobiele scores tonen, dan zal de desktopversie van je site bijna altijd beter scoren dan de mobiele versie.
Tussen desktop en mobiel is mobiel echter veel belangrijker om je pagina’s voor te optimaliseren, omdat Google mobile-first indexering gebruikt (meer hierover in het volgende hoofdstuk).
Ook al gebruikt GTMetrix Google Lighthouse op de achtergrond voor het bepalen van de Core Web Vitals scores, toch zijn er enkele unieke dingen die GTMetrix aan hun kant doet die verschillen in scores tussen GTMetrix en Google PageSpeed Insights kunnen veroorzaken.
Dat gezegd hebbende, Google Lighthouse is een open-source technologie, wat betekent dat het voor iedereen gratis te gebruiken is en je kunt ook inhaken op Google Lighthouse om de prestaties van je pagina’s programmatisch te testen voor zowel desktop als mobiel.
Daarom is het niet echt logisch dat GTMetrix PRO nodig is om alleen je mobiele scores te zien.
Is het de moeite waard om voor GTMetrix PRO te betalen om toegang te krijgen tot mobiele Core Web Vitals-scores? Nee. Je kunt zowel desktop- als mobiele scores gratis rechtstreeks van de bron krijgen door een aantal Google-tools te gebruiken, zoals Google PageSpeed Insights, Google Search Console en de web.dev meetpagina.
3. Google gebruikt ‘Mobile-First’ indexatie
De derde reden waarom je moet stoppen met het gebruik van GTMetrix voor Core Web Vitals scores is dat Google mobile-first indexering gebruikt.
Zoals vermeld in het tweede punt, toont GTMetrix je alleen gratis desktop Core Web Vitals scores.
Om toegang te krijgen tot mobiele scores moet je GTMetrix PRO aanschaffen, wat minimaal $12/maand kost voor het laagste plan. Dat is veel geld als je desktop en mobiele scores gratis kunt krijgen met Google’s paginatest tools!
Wat betekent mobile-first indexering? Het betekent dat Google voornamelijk de mobiele versie van je pagina’s gebruikt voor het indexeren en rangschikken.
Daarom moet je je absoluut richten op het optimaliseren van je mobiele scores in plaats van je desktop scores.
Het probleem hiermee is dat het veel moeilijker is om voor Google’s Core Web Vitals voor mobiel te slagen dan voor desktop.
Het is vrij eenvoudig om te slagen voor Google’s Core Web Vitals voor je desktoppagina’s.
Als je niet slaagt voor de Core Web Vitals voor je mobiele pagina’s, meld je dan aan voor mijn 7 dagen naar WordPress Speed Mastery e-mailcursus, die helemaal gratis is en je precies laat zien wat je moet doen.
4. GTMetrix toont je geen echte gebruikersgegevens
De vierde reden waarom je GTMetrix niet moet gebruiken voor Core Web Vitals scores is dat GTMetrix je geen echte gebruikersgegevens laat zien.
Stel dat je hosting server voor je website in Dallas, TX staat en je test je webpagina via GTMetrix vanuit San Antonio, TX.
Dan zul je hoogstwaarschijnlijk uitstekende Core Web Vital scores zien, omdat je een lagere TTFB (Time To First Byte) en een lagere Largest Contentful Paint (LCP) hebt, omdat je je webpagina heel dicht bij je origin server test.
Maar hoe zit het met echte gebruikersgegevens? Wat als een echte gebruiker je webpagina bezoekt van buiten de Verenigde Staten, ver weg van je origin server, op een mobiele telefoon met alleen 3G data? Die gebruiker zal geen snelheden ervaren die in de buurt komen van wat GTMetrix liet zien.
Tenslotte simuleert GTMetrix je scores, net zoals Google PageSpeed Insights “Labgegevens” toont, die gesimuleerde scores zijn die niet gebaseerd zijn op echte gegevens.
Daarom raad ik altijd aan Google PageSpeed Insights te gebruiken, dat zowel gesimuleerde “Labgegevens” toont als “Veldgegevens” van echte gebruikers.
Ook kun je met Google Search Console je Core Web Vitals scores bekijken met behulp van het CrUX-rapport (Chrome User Experience Report). Het CrUX-rapport toont geanonimiseerde statistieken van daadwerkelijke gebruikers die je site bezoeken, wat veldgegevens worden genoemd.
Deze werkelijke gebruikersgegevens is wat je website zou moeten doorgeven voor Core Web Vitals om een Google ranking boost te krijgen. Helaas laat GTMetrix je geen werkelijke gebruikersgegevens zien, alleen gesimuleerde gegevens.
5. GTMetrix is geen Google
De vijfde reden waarom je GTMetrix niet meer zou moeten gebruiken voor Core Web Vitals is dat GTMetrix geen Google is (duh), en daarom geen invloed heeft op de vraag of je een ranking boost van Google krijgt.
Deze reden lijkt nogal voor de hand liggend, maar er zijn veel mensen die ik heb gezien die een goed GTMetrix rapport krijgen waarbij ze voor alle Core Web Vitals slagen en daarom verwachten dat ze automatisch een ranking boost van Google krijgen.
Als je webpagina door alle Core Web Vitals komt bij het doorlopen van GTMetrix, ben je helemaal niet verzekerd van een ranking boost van Google.
Als je webpagina voldoet aan alle Core Web Vitals op GTMetrix, is dat een geweldig begin. Er zijn echter nog veel factoren die ervoor kunnen zorgen dat je geen rankingboost van Google krijgt:
- Voldoet de mobiele versie van je webpagina volgens Google ook aan Core Web Vitals?
- Voldoet je webpagina aan Core Web Vitals op basis van echte gebruikersgegevens en niet alleen gesimuleerde gegevens?
- Voldoet je webpagina aan Core Web Vitals volgens de laatste versie van Google Lighthouse?
Waarvoor moet GTMetrix worden gebruikt
Ik heb zojuist 5 redenen besproken waarom je GTMetrix niet zou moeten gebruiken voor Core Web Vitals scores. Er zijn echter verschillende dingen waarvoor je GTMetrix wel zou moeten gebruiken.
Hier zijn enkele zaken waarvoor je GTMetrix zou moeten gebruiken:
Controleer je TTFB (Time To First Byte).
Het eerste waarvoor je GTMetrix zou moeten gebruiken is om de TTFB (Time To First Byte) van je server te controleren op basis van verschillende testlocaties.

2. Bekijk een watervalgrafiek van alle bestanden
The second item you should be using GTMetrix for is to see a waterfall chart of all the files (HTML, JavaScript, CSS, images, fonts) that loaded to display your page and how long they took to load.

Je kunt deze GTMetrix watervalgrafiek gebruiken om bepaalde problemen te diagnosticeren die er de oorzaak van kunnen zijn dat je website langzaam laadt.
Je weet bijvoorbeeld misschien niet dat je 10 verschillende lettertypebestanden op een webpagina hebt laden, of je ziet bestanden laden waarvan je denkt dat ze niet zouden moeten laden.
De watervalgrafiek geeft een overzicht van elk bestand (HTML, JavaScript, CSS, afbeeldingen en lettertypen) dat wordt gebruikt om je webpagina te renderen.
Je kunt zelfs de bestandstypen filteren om alleen HTML, CSS, JS, XHR, fonts of afbeeldingsbestanden weer te geven.
Elk bestandsverzoek vertelt je ook hoeveel tijd (in milliseconden) werd besteed aan blokkeren, verzenden, wachten of ontvangen.
Inzicht in de GTMetrix watervalgrafiek en hoe bestanden op je webpagina worden geladen kan je zeker helpen bij het diagnosticeren en oplossen van problemen die ervoor zorgen dat je webpagina’s langzaam laden.
3. Suggesties ter verbetering van de paginasnelheid
Het derde onderdeel waarvoor je GTMetrix zou moeten gebruiken is om suggesties te krijgen voor onderdelen om de paginasnelheid van je website te verbeteren, hoewel de tools van Google dit ook doen.
Deze paginasnelheid suggesties kunnen worden uitgebreid om je meer informatie te geven over wat de problemen veroorzaakt.
GTMetrix kan worden gebruikt om je meer informatie te geven over suggesties ter verbetering van de paginasnelheid, maar veel daarvan zullen ook dezelfde zijn als de suggesties van Google, omdat GTMetrix op de achtergrond Google Lighthouse gebruikt.
Conclusie
Al met al wil ik dat je weet dat er niets slechts is aan het gebruik van GTMetrix om de paginasnelheid van je website te testen. GTMetrix is om vele redenen een geweldig hulpmiddel en is een hulpmiddel dat ik persoonlijk voor veel situaties gebruik.
Weet alleen dat je GTMetrix niet moet gebruiken om uitsluitend te vertrouwen op de scores van Core Web Vitals.
Goede desktop scores halen in GTMetrix is vrij eenvoudig te doen, maar het betekent niet dat je helemaal klaar bent om een Google ranking boost te krijgen.
Je moet ook slagen voor Google’s Core Web Vitals op mobiel (met behulp van Google PageSpeed Insights) en echte CrUX-gegevens gebruiken die je kunt zien via Google Search Console.
Heb je vandaag iets geleerd over GTMetrix? Wat is jouw voorkeursmethode om de snelheid van je website te testen? Laat het me weten in de reacties hieronder.


