De local 3-pack staat voor de drie lokale bedrijven die Google hoog in de SERP plaatst. De eerste vereiste om in die lijst te komen, is dat je bent aangemeld bij Google Mijn Bedrijf. 100% garantie om daadwerkelijk getoond te worden heb je niet. En dat komt door de zogenaamde ‘local 3-pack’. In dit artikel lees je wat je kunt doen om je kansen te vergroten om in de Google Mijn Bedrijf local 3-pack uit te komen.

Even over de SERP
Eerst even hoe het ook alweer zat met de SERP. Wanneer je een online zoekopdracht invoert krijg je van Google een lijst met resultaten te zien die passen bij je zoekopdracht. Deze lijst heet de SERP. Bovenaan de SERP staan advertenties. Google gaat ervan uit dat ze je een plezier doen met lokale aanbieders, en daarom krijg je hoog in de SERP drie lokale voorstellen te zien. Dit is de local 3-pack. Vaak staat er onder deze drie een blokje met FAQ’s over het onderwerp. Pas daaronder volgen de resultaten op basis van organische SEO. De volgorde is dus: advertenties, lokale SEO, organische SEO.
Het doel van lokale SEO
Lokale, of regionale SEO, is erop gericht om online gevonden te worden door mensen die een bedrijf in een specifieke regio zoeken. Zijn niet alle zoekresultaten automatisch al lokaal? Google weet toch immers aan de hand van locatiegegevens waar een bezoeker zich bevindt? Ja en nee. Als smartphone gebruiker heb je altijd de optie op de locatiegegevens uit te zetten. Ook zijn bezoekers niet altijd op zoek naar een bedrijf in de buurt. Misschien is iemand uit Utrecht op zoek naar bedrijven in Amsterdam voor het volgende verjaardagsfeestje. Of gaat iemand van Groningen naar Limburg verhuizen en is vast op zoek naar leuke meubelwinkels.
Twee soorten lokale SEO
Om als ondernemer dit probleem te tackelen kun je inzetten op twee soorten lokale SEO, namelijk: lokale SEO via GMB en lokale SEO via de organische resultaten. We leggen het uit.
Organische lokale SEO
Wat wanneer je niet bent aangemeld bij Google Mijn Bedrijf, en toch lokaal gevonden wil worden? Of je wil gevonden worden door mensen die buiten de regio op locatie zoeken? Bijvoorbeeld omdat ze een feestje of verhuizing voorbereiden, zoals in het voorbeeld. Dan is het zaak om content SEO te optimaliseren. Dit kun je doen met regionale landingspagina’s waarbij de zoekwoorden gecombineerd worden met een locatienaam of plaatsnaam.
Lokale SEO via Google Mijn Bedrijf
De meest eenvoudige en ook zeer efficiënte manier om lokale SEO in te zetten, is via Google Mijn Bedrijf. Google Mijn Bedrijf (GMB) is een gratis dienst van Google waarmee ondernemers hun bedrijf online kunnen presenteren. Het is direct gekoppeld aan Google Maps. Handig, want zo kunnen mensen direct een route opvragen of je vanuit de app bellen. GMB en is speciaal geoptimaliseerd voor lokale dienstverleners. Je kunt het zien als een digitale bedrijfspresentatie. Via Google Mijn Bedrijf kun je snel relevante informatie met klanten en potentiële klanten delen, zoals: openingstijden, adresgegevens, acties, foto’s en recensies. Alle informatie is direct beschikbaar.
Kiezen voor lokale SEO
Lokale organische SEO en Google Mijn Bedrijf zijn het meest geschikt voor de volgende soorten bedrijven:
- Bedrijven met een fysieke locatie die klanten kunnen bezoeken. Dit kan bijvoorbeeld een kantoor, een restaurant of een filiaal zijn.
- Servicebedrijven die in de eigen regio een dienst aanbieden, bijvoorbeeld elektriciens of tuinmannen.
- Bedrijven die te bezoeken zijn, maar ook lokaal een service verlenen. Denk aan een makelaarskantoor of een restaurant dat thuisbezorgd of een was- en strijkdienst met haal- en brengservice.
Zo kom je in de GMB local 3-pack
Ook wanneer je GMB gebruikt, ben je nog altijd aan het concurreren met andere aanbieders. Google heeft de Google Mijn Bedrijf posities tenslotte beperkt tot een ‘local 3-pack’. Je verhoogt je kansen om getoond te worden door veel met Google te delen. Dit start met het zo compleet mogelijk invullen van GMB. En daarnaast is het zaak actief te blijven. GMB biedt hier veel opties voor, zoals het delen van foto’s en verhalen. Heel belangrijk binnen GMB is de recensie-functie.
Do’s and don’ts Google Mijn Bedrijf
Do’s:
- Vul alles in wat er in te vullen valt. Google werkt met je data om zelf bezoekers goed te kunnen informeren. In ruil voor deze data ontvang je een betere ranking.
- Plaats regelmatig een artikel of een leuke foto. Ook klanten kunnen foto’s uploaden. Promoot vooral dit te doen. Vraag dit bijvoorbeeld persoonlijk als mensen in je bedrijf of restaurant zijn of wijs via je social-mediakanalen op de opties.
- Houd de openingstijden actueel, en vergeet daarbij feestdagen niet.
- Link naar je website. Je kunt twee links naar je website instellen in het Google Mijn Bedrijf-profiel.
- In het profiel kun je een servicegebied opgeven. Houd het wel realistisch. Binnen lokale SEO heeft het geen zin om een groot gebied te gaan benoemen
- Het profiel heeft plaats voor FAQ. Gebruik deze. Google wil met GMB niets anders dan bezoekers goed informeren. FAQ-pagina’s zijn daar erg geschikt voor.
- Er is een sterke correlatie tussen het aantal reviews en een hoge ranking. Veel bedrijven laten hier kansen liggen door klanten niet actief om reviews te vragen. Reageer altijd op een recensie. Enerzijds wordt dit ook weer gezien als een interactie, anderzijds is het een kans om ook met minder tevreden klanten in contact te komen, zodat ook zij zien dat je waarde hecht aan beoordelingen.
Don’ts:
- Het is in strijd met de Google richtlijnen om zoekwoorden aan de bedrijfsnaam toe te voegen. Doe je dit toch, dan kan dit tot een blokkade leiden.
- Recensies leggen gewicht in de schaal wat betreft de ranking. Maar het is geen goed idee om recensies te kopen. Google is niet van gisteren en bezoekers ook niet.
Veel gestelde vragen over lokale SEO
Lokale SEO is een vorm van zoekmachineoptimalisatie waarbij bedrijven een doelgroep aanspreken die zich in de regio van het bedrijf bevinden. In plaats van dat het bedrijf zich met SEO richt op nationale of misschien wel internationale klanten, gaat het erom gevonden te worden door mensen die zich in de buurt van het bedrijf bevinden.
De local 3-pack zijn drie relevante lokale zoekresultaten die worden weergegeven in de SERP. De ‘local 3’ worden weergegeven onder een afbeelding van maps. Om in dit hoog gepositioneerde blokje uit te kunnen komen, moet het bedrijf aangebeld zijn bij Google Mijn Bedrijf.
Google hecht veel waarde aan recensies omdat ze andere mensen goed willen kunnen adviseren. Ook vindt Google interactie met bezoekers vanuit bedrijven een belangrijke graadmeter voor de ranking.
Ja, Google Mijn Bedrijf is gratis. Je betaalt in feite met het delen van gegevens. Google wil bezoekers een goede aanbeveling kunnen doen. Het kan haar service als zoekmachine verbeteren door veel over bedrijven en de bezoekerservaring van deze bedrijven te weten.
Conclusie over de Google Mijn Bedrijf local 3-pack
GMB is een gratis dienst van Google. Wanneer je actief bent op GMB en alles invult wat ze van je vragen wordt dit beloond met een betere ranking. Google gebruikt je data om bezoekers goed te kunnen informeren. Het is tenslotte het doel van Google om gebruikers blij te maken. Een belangrijk onderdeel van GMB zijn de recensies. Als Google merkt dat klanten tevreden zijn, laten ze ook graag andere mensen met jouw bedrijf kennismaken. Dit verhoogt de kans om in de GMB local 3-pack uit te komen. Plaatst iemand een recensie, zorgt er dan voor dat je daarop reageert, want interactie is binnen zowel lokale als organische SEO een belangrijke activiteit.
Vind het allemaal ingewikkeld of tijdrovend? Wij helpen je graag om verder te komen met lokale SEO.


